KENAPA KAITKAN EKSTREMIS DENGAN KHUTBAH JUMAAT?






  Dipetik: Utusan Online

MUKADIMAH: TINDAKAN Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty, Eric Paulsen yang mengeluarkan kenyataan menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempromosikan fahaman ekstremis di negara ini nyata mengundang padah. Apakah yang sebenarnya ingin dijaja oleh Eric, adakah dia sengaja mahu mengundang persepsi negatif masyarakat bukan Islam kepada golongan Islam di negara ini? Jika sebelum ini kita tidak terfikir akan ada pihak yang berani mempertikaikan tentang jabatan atau agensi berkaitan agama, namun kini mereka lebih berani bertindak dengan mengusik khutbah Jumaat. Timbul persoalan apakah isu ini sengaja ditimbul oleh individu itu sendiri ataupun ada tangan-tangan ghaib yang cuba memporak-perandakan kemakmuran yang dicapai di negara yang mempunyai rakyat berbilang agama dan bangsa ini. 

Untuk menjawab isu ini, Wartawan Mingguan Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID dan RASDAN AHMAD telah menemu bual Mufti Wilayah Persekutuan, DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL- BAK RI bagi mendapatkan pencerahan daripada beliau tentang tuduhan yang telah dilemparkan oleh individu ini. "Faham betul-betul terlebih dahulu. Bila kita faham realiti, faham Perlembagaan, faham tentang budaya dan masyarakat, maka kita akan timbang-timbang dan tarik-tarik. Kita akan lebih bertoleransi dan sekiranya ada benda yang dituduh itu benar, kita gunakan bahasa lebih lembut daripada kita memperkatakan sesuatu yang akan jadi lebih teruk lagi, " ujar beliau ketika ditemui pada pagi Jumaat lepas.


MINGGUAN: Jika dahulu ada pihak yang hanya menuduh individu tapi sekarang mereka berani menuduh agensi dan badan-badan agama termasuk isu khutbah Jumaat yang dikatakan ada unsur-unsur provokasi dan penyebab orang menjadi ekstremis?

DR. ZULKIFLI: Isu berkenaan khutbah sebenarnya menyentuh kepada prosedur atau pelaksanaan khutbah Jumaat itu sendiri. Kita di Malaysia boleh dikatakan semua negeri tidak berkhutbah tetapi baca khutbah. Kenapa kita baca khutbah? Salah satunya adalah untuk mengesahkan khutbah tersebut. Ini kerana kita bimbang takut tertinggal hukum khutbah nanti jadi rosak sembahyangnya. Keduanya mungkin tentang kepakaran-kepakaran, ada yang hebat sangat dan ada juga yang tidak mampu. Jadi jika kita selaraskan saja maklumat dan informasi yang ingin disampaikan adalah bersifat kelarasan tiadalah yang cakap terlalu rendah atau yang ini terlalu tinggi sangat.

Jadi tidak bimbang fokus kepada isu-isu tertentu tetapi akan lebih nampak terfokus sebab khutbah tersebut diseragamkan. Ketika proses membuat khutbah, panel-panel akan dilantik bahkan ada wakil seperti di Wilayah Persekutuan, ada wakil dari JAWI dan wakil dari pejabat mufti sendiri dan individu terpilih untuk menyemak khutbah. Jadi khutbah seperti itu telah menjalani beberapa tapisan berdasarkan realiti dan isu semasa yang hendak dibahaskan atau apa sahaja maklumat yang hendak disampaikan. Atas asas inilah yang saya tengok bila kita nampak maksud khutbah tersebut, maka dengan sendirinya khutbah yang dibuat oleh pihak JAWI dan Jakim dengan kerjasama pejabat mufti yang lain adalah bersifat toleransi, telus, adil lebih bersifatkan menerangkan Islam dan apakah sebenarnya syariat dan syiar Islam.

Bukan sepertimana sangkaan tuduhan bahawa ada provokasi kerana kami telah menelitinya secara adil. Yang kedua sikap menuding jari terhadap mana-mana badan terutamanya badan seperti Jakim dan JAWI ataupun institusi pengajian agama dan sebagainya, wajiblah dihentikan bahkan kalau kita rasa ada beberapa hal kurang selesa alangkah baiknya kalau kita berbincang dan bertanya sudah pasti ada jawapannya daripada kita membuat sesuatu dakwaan. Dibimbangi dakwaan tersebut amat menyeleweng dan tidak tepat dari segi faktanya. Sebab itulah alangkah baiknya kalau kita terlebih dahulu bertanya untuk mendapatkan kepastian dari segi faktanya.


Pandangan ustaz apabila pihak ini semakin berani melakukan provokasi terhadap umat Islam, adakah ini ada agenda peribadi atau ada penglibatan tangan-tangan ghaib daripada pihak tertentu atau pihak luar?
 Dr. Zulkifli: Dalam isu ini secara jujurnya saya sendiri tidak dapat menjangkakan apa yang ada di sebaliknya. Sebab saya mengambil satu pendekatan iaitu untuk membuktikan sesuatu maklumat kita kena sahihkan dahulu sebelum membuat sesuatu dakwaan. Jadi dengan asas Islam seperti itu, kita tidaklah terus membuat dakwaan melulu kerana kita lihat kenyataan dari sudut yang zahir. Oleh itu hukuman dan percakapan adalah berdasarkan yang zahir itu. Jadi ke arah yang lebih itu iaitu keterlibatan pihak luar saya tidak dapat menjawab.


Sepatutnya mereka lebih bertoleransi dan lebih menghormati kerana kita hidup dalam pelbagai kaum, dan masing-masing perlu faham toleransi antara agama.Apakah mereka ini kurang faham atau sengaja tidak mahu faham?

DR. ZULKIFLI: Ini satu hal yang saya nampak banyak berlaku terutamanya mungkin kurang faham. Kedua, dapatkan maklumat dan fakta tepat, dan ketiga mungkin sikap yang terletak di dalam hati yang suka berpihak-pihak. Saidina Umar sendiri bila hantar surat kepada Abu Musa selalu sebut dalam suratnya tentang fahaman.

Faham betul-betul terlebih dahulu. Bila kita faham realiti, faham Perlembagaan, faham tentang budaya dan masyarakat, maka kita akan timbang-timbang dan tarik-tarik. Kita akan lebih bertoleransi dan sekiranya ada benda yang dituduh itu benar, kita gunakan bahasa lebih lembut daripada kita memperkatakan sesuatu yang akan jadi lebih teruk lagi.


Dalam hal ini sepatutnya pihak-pihak ini berjumpa dahulu dengan jabatan agama contohnya tuan sendiri atau pihak Jakim sebelum mengeluarkan kenyataan yang berbaur fitnah dan provokasi seperti ini, sebaliknya terus melontarkan pandangan mereka terutamanya melalui media sosial?

DR. ZULKIFLI: Kalau kita dalam ruang lingkup sesama Islam lain, tapi bila kita berinteraksi dengan sahabat-sahabat kita yang lain, maka di situ mungkin akan berlaku perkara yang lain. Walau bagaimana sekalipun, sewajarnya mereka yang fahami selok belok undang-undang, mereka tidak boleh merujuk hanya kepada orang yang tahu sahaja tetapi rujuk kepada orang yang tahu dan berkuasa. Mungkin mereka sudah tanya mana-mana ustaz yang tahu tetapi ustaz tersebut bukannya orang yang sepatutnya dan tiada kuasa.

Bukan apa saya bimbang, kalau dia rujuk orang yang sepatutnya, maka maklumat yang diberikan adalah sahih tetapi kalau merujuk kepada orang yang hanya tahu hukum dan perkara biasa sahaja, jadi penegasannya serta jalan penyelesaiannya tiada. Memanglah orang itu sama-sama pakai jubah tetapi perlu diingat, hati masing-masing lain dan kefahaman juga lain walaupun luarannya nampak sama.


Pada awalnya pihak ini mengeluarkan kenyataan dalam media sosial seolah-olah menyatakan khutbah Jumaat itu sendiri mengandungi unsur-unsur provokasi dan kemudiannya menuduh Jakim tidak mengawal ataupun Jakim sendiri yang yang menyediakan teks khutbah Jumaat yang mempunyai unsur-unsur provokasi. Apa pandangan tuan?

DR. ZULKIFLI: Inilah masalah tentang kefahaman, batasan tentang agama dengan kebebasan. Kebebasan itu Islam telah iktiraf tetapi kebebasan itu ada yang tidak tercapai. Apa yang Allah sebut, apa yang Nabi sebut itu mestilah ada hikmahnya, mesti ada hidayah dan mesti ada asas. Asas ini memang banyak dan tidak dapat dipertikaikan. Sebab itu dalam al-Quran ada disebut nama Islam itu sendiri iaitu sejahtera dan selamat. Tunjuk kepada kami satu sejarah di mana Islam itu pergi menentang ataupun pergi bunuh manusia yang lain? Tiada.

Mereka yang diizinkan berperang ke jalan Allah ini adalah kerana mereka telah diperangi dan ditindas. Sebab orang Islam sentiasa ditindas, ini membuktikan bahawa Islam bersifat bertahan, asalnya begitu. Sebagai contoh Perang Badar, asalnya Abu Jahal yang serang, Perang Uhud Abu Sufian yang perang dan Perang Khandak di Madinah, orang Quraish yang perang. Jadi kita sudah tahu sebab apa orang Islam itu perlu berperang.


Menyentuh pula dalam konteks global contohnya apa yang berlaku di pejabat akhbar satira Charlie Hebdo baru-baru ini, militan Negara Islam (IS), sedikit sebanyak mencemarkan agama Islam. Apabila berlakunya perkara sebegini, Malaysia turut mendapat kesannya maka ada pihak yang sengaja mengaitkan pelbagai perkara tentang Islam sebagai ekstrem?

DR. ZULKIFLI: Sebaik-baiknya dalam isu begini, kenyataan bersama daripada alim ulama dan badan Islam yang telah disahkan oleh kerajaan perlu diselaraskan. Wasatiyyah sebenarnya adalah yang terbaik, yang adil, yang tidak menindas, yang tidak menceroboh dan dalam masa yang sama kita juga tidak mahu diceroboh dan ditindas. Jadi ini saya bahagikan isu IS dan isu di Paris adalah berlainan.

IS ini satu isu yang terpencil. Alim ulama telah putuskan bahawa kita tidak perlu ke sana dan terbabit apa-apa dalam IS, tapi isu di Paris ini mukadimahnya adalah daripada karikatur. Jadi isu sebegini dari dahulu lagi orang Islam sensitif. Ada tiga perkara yang tidak boleh disentuh iaitu pertama nabi, yang kedua al-Quran dan ketiga masjid dan Kaabah. Jangan cakap buruk pasal Nabi. Memang cukup sensitif dan dalam Islam sendiri kita tidak hina Nabi Isa, kita tidak hina Nabi Musa bahkan mereka itu termasuk dalam rasul-rasul yang kita hormati.

Bab al-Quran begitu juga walaupun ada umat Islam yang tidak baca al-Quran tapi jangan ada pihak yang cuba menghina al-Quran. Sama juga dengan masjid walaupun ada yang tidak pergi ke masjid. Kalau robohkan masjid, mesti umat Islam marah. Bina masjid baharu tidak apa. Orang Islam memang macam itu sejak dari dahulu lagi cukup sensitif. Tetapi tindakan yang dilakukan di Paris itu sepatutnya ada perbincangan terlebih dahulu, sebelum tindakan tersebut diambil kerana setiap tindakan yang diambil tanpa perbincangan akan mengeruhkan lagi keadaan.


Ustaz ada sebut tentang wasatiyyah, tapi timbul masalah apabila ada pihak tertentu memanipulasikan konsep ini dengan mengaitkan lebih keterbukaan termasuklah soal lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan Islam liberal dan pelbagai lagi. Apa pandangan tuan?

DR. ZULKIFLI: Kesederhanaan yang dibawa oleh Islam ini kadang-kadang mereka tidak boleh kocak dan tidak boleh roboh asasnya, walau dalam pelbagai keadaan sekalipun. Yang jadi masalah kenapa mereka mahu ceroboh hal ini, mereka hendak bincang hal ini. Hal itu Islam tidak benarkan dan mana-mana pun tidak dibenarkan.

Tengok bagaimana Mahmoud Ahmadinejad menjawab persoalan dari orang luar tentang Islam, jawapannya cukup hebat. Islam bukan hak sekumpulan sahaja tetapi Islam ini hak umum. Siapa kata Islam ini hak sesetengah golongan sahaja tetapi yang tersilapnya tentang kebebasan hak bersuara ini tiada batasannya.


Isu keterbukaan seperti yang berlaku pada konsert K-Pop, menyebabkan golongan remaja kita hilang kawalan diri serta menjejaskan imej Islam itu sendiri, bagaimana ustaz melihat perkara ini?

DR. ZULKIFLI: Saya setuju apa yang dikatakan itu. Ini sepatutnya kita kembali kepada asas tarbiyah dan pendidikan anak-anak peringkat kecil hatta peringkat ingin mendirikan rumah tangga. Gejala yang parah seperti hiburan yang melampau dengan merokok dan dadah serta kebebasan seperti pemikiran terbuka (free thinker).Setiap masjid, ibu bapa dan sekolah perlu menekankan perkara ini.

Apa yang berlaku telah berlaku dan betul itu adalah salah, tapi muhasabah diri itu kena ada bukan sekadar masing-masing hanya mempertahankan dasar kebebasan tapi kita perlu istighfar dan tidak mahu buat lagi perkara seperti ini. Kita akan mendapat pengajaran yang terbaik daripada isu yang terjadi ini. Jadi kita tidak mahu perkara ini terjadi selepas ini. Daripada sedikit jadi lebih parah. Jadi hal ini secara tidak langsungnya telah mengingatkan kita terhadap satu hadis Nabi yang bermaksud; "Kamu pasti mengikut jejak langkah mereka sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta tidak kira lubang mana sekalipun, dan sahabat bertanya mereka itu siapa, adakah Yahudi dan Nasrani dan Nabi menjawab; kalau tidak mereka siapa lagi".

Yang jadi masalahnya kita mengikut mereka sehingga tahap itu sehingga kita sendiri tiada pegangan kepada dahan Islam yang kukuh setelah diceroboh oleh budaya Barat dan Timur. Ini bukan budaya Islam. Budaya Melayu yang baik dan soleh juga telah diceroboh dari semasa ke semasa.


Bahan hiburan kita sendiri seperti filem dan drama juga nampaknya tiada batasan dari segi pelakon melakonkan watak, apa pandangan ustaz?
Bahagian drama dan filem kita dah ada bahagian tapisan. Lembaga penapisan itu akan menapis, cuma saya tidak boleh menjangkakan adakah ada proses tersebut. Maknanya kalau ada proses tersebut memang tiada masalah. Bukan kita mahu filem itu ditapis selepas siap dihasilkan tetapi kita mahu ia ditapis dari pihak penerbit dan pengarah malah melalui skrip lagi. Jadi tidak timbullah masalah seperti ini. Cuba kita tengok filem Omar Mukhtar, berapa juta orang tengok tiada masalah pun. Jadi isi filem itu sendiri perlulah menekankan perkara-perkara yang baik dan penting dan perlu ada batasan-batasannya.


Harapan ustaz terhadap orang bukan Islam dan Islam yang lebih berpegang kepada fahaman liberal dan semakin berani melawan arus sekarang?

DR. ZULKIFLI: Pertama sekali nasihat saya, kita kini berada dalam Malaysia, perkara yang paling kita mahu ialah keamanan dan kita tidak mahu kocokan dan gelombang yang besar. Pepatah Arab ada menyatakan, terhadap nikmat keamanan, masa nikmat keamanan ada, kita tidak perasan tapi apabila nikmat keamanan itu tiada barulah kita mencarinya. Nikmat kesihatan juga, masa kita sihat kita tidak kisah tetapi apabila kita sakit barulah kita menyesal. Keamanan yang kita kecapi perlulah dikekalkan, tengok sahaja sahabat kita di Iraq, di Syria di Palestin kasihan mereka, mahu keluar masjid menunaikan solat Jumaat pun susah. Hendak beli gula tepi jalan pun susah. Kedua, dalam keadaan ini, kita perlu ada sikap bertenang apabila memberi apa sahaja pandangan terhadap kawan kita dan sahabat kita. Ini penting kerana dengan sikap ini kita akan tahu apa perkara yang boleh dan apa perkara yang tidak boleh, dan kita sendiri juga telah ada badan agama yang dilantik, jadi kita perlu berbincang terlebih dahulu sebelum apa-apa keputusan diambil.

No comments:

Post a Comment