MUKADIMAH:
TINDAKAN Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty, Eric Paulsen yang mengeluarkan
kenyataan menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempromosikan fahaman
ekstremis di negara ini nyata mengundang padah. Apakah yang sebenarnya ingin
dijaja oleh Eric, adakah dia sengaja mahu mengundang persepsi negatif
masyarakat bukan Islam kepada golongan Islam di negara ini? Jika sebelum ini
kita tidak terfikir akan ada pihak yang berani mempertikaikan tentang jabatan
atau agensi berkaitan agama, namun kini mereka lebih berani bertindak dengan
mengusik khutbah Jumaat. Timbul persoalan apakah isu ini sengaja ditimbul oleh
individu itu sendiri ataupun ada tangan-tangan ghaib yang cuba
memporak-perandakan kemakmuran yang dicapai di negara yang mempunyai rakyat
berbilang agama dan bangsa ini.
Untuk menjawab isu ini, Wartawan Mingguan
Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID dan RASDAN AHMAD telah menemu bual Mufti Wilayah
Persekutuan, DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL- BAK RI bagi mendapatkan pencerahan
daripada beliau tentang tuduhan yang telah dilemparkan oleh individu ini.
"Faham betul-betul terlebih dahulu. Bila kita faham realiti, faham
Perlembagaan, faham tentang budaya dan masyarakat, maka kita akan
timbang-timbang dan tarik-tarik. Kita akan lebih bertoleransi dan sekiranya ada
benda yang dituduh itu benar, kita gunakan bahasa lebih lembut daripada kita
memperkatakan sesuatu yang akan jadi lebih teruk lagi, " ujar beliau
ketika ditemui pada pagi Jumaat lepas.
MINGGUAN: Jika dahulu ada pihak yang hanya menuduh individu tapi
sekarang mereka berani menuduh agensi dan badan-badan agama termasuk isu
khutbah Jumaat yang dikatakan ada unsur-unsur provokasi dan penyebab orang
menjadi ekstremis?
DR. ZULKIFLI: Isu berkenaan khutbah
sebenarnya menyentuh kepada prosedur atau pelaksanaan khutbah Jumaat itu
sendiri. Kita di Malaysia boleh dikatakan semua negeri tidak berkhutbah tetapi
baca khutbah. Kenapa kita baca khutbah? Salah satunya adalah untuk mengesahkan
khutbah tersebut. Ini kerana kita bimbang takut tertinggal hukum khutbah nanti
jadi rosak sembahyangnya. Keduanya mungkin tentang kepakaran-kepakaran, ada
yang hebat sangat dan ada juga yang tidak mampu. Jadi jika kita selaraskan saja
maklumat dan informasi yang ingin disampaikan adalah bersifat kelarasan
tiadalah yang cakap terlalu rendah atau yang ini terlalu tinggi sangat.
Jadi tidak bimbang fokus kepada isu-isu tertentu tetapi akan
lebih nampak terfokus sebab khutbah tersebut diseragamkan. Ketika proses
membuat khutbah, panel-panel akan dilantik bahkan ada wakil seperti di Wilayah
Persekutuan, ada wakil dari JAWI dan wakil dari pejabat mufti sendiri dan
individu terpilih untuk menyemak khutbah. Jadi khutbah seperti itu telah
menjalani beberapa tapisan berdasarkan realiti dan isu semasa yang hendak
dibahaskan atau apa sahaja maklumat yang hendak disampaikan. Atas asas inilah
yang saya tengok bila kita nampak maksud khutbah tersebut, maka dengan
sendirinya khutbah yang dibuat oleh pihak JAWI dan Jakim dengan kerjasama
pejabat mufti yang lain adalah bersifat toleransi, telus, adil lebih bersifatkan
menerangkan Islam dan apakah sebenarnya syariat dan syiar Islam.
Bukan sepertimana sangkaan tuduhan bahawa ada provokasi kerana
kami telah menelitinya secara adil. Yang kedua sikap menuding jari terhadap
mana-mana badan terutamanya badan seperti Jakim dan JAWI ataupun institusi
pengajian agama dan sebagainya, wajiblah dihentikan bahkan kalau kita rasa ada
beberapa hal kurang selesa alangkah baiknya kalau kita berbincang dan bertanya
sudah pasti ada jawapannya daripada kita membuat sesuatu dakwaan. Dibimbangi
dakwaan tersebut amat menyeleweng dan tidak tepat dari segi faktanya. Sebab
itulah alangkah baiknya kalau kita terlebih dahulu bertanya untuk mendapatkan
kepastian dari segi faktanya.
Pandangan ustaz apabila pihak ini semakin berani melakukan provokasi
terhadap umat Islam, adakah ini ada agenda peribadi atau ada penglibatan
tangan-tangan ghaib daripada pihak tertentu atau pihak luar?
Dr. Zulkifli: Dalam isu ini secara
jujurnya saya sendiri tidak dapat menjangkakan apa yang ada di sebaliknya. Sebab
saya mengambil satu pendekatan iaitu untuk membuktikan sesuatu maklumat kita
kena sahihkan dahulu sebelum membuat sesuatu dakwaan. Jadi dengan asas Islam
seperti itu, kita tidaklah terus membuat dakwaan melulu kerana kita lihat
kenyataan dari sudut yang zahir. Oleh itu hukuman dan percakapan adalah
berdasarkan yang zahir itu. Jadi ke arah yang lebih itu iaitu keterlibatan
pihak luar saya tidak dapat menjawab.
Sepatutnya mereka lebih bertoleransi dan lebih menghormati kerana
kita hidup dalam pelbagai kaum, dan masing-masing perlu faham toleransi antara
agama.Apakah mereka ini kurang faham atau sengaja tidak mahu faham?
DR. ZULKIFLI: Ini satu hal yang saya
nampak banyak berlaku terutamanya mungkin kurang faham. Kedua, dapatkan
maklumat dan fakta tepat, dan ketiga mungkin sikap yang terletak di dalam hati
yang suka berpihak-pihak. Saidina Umar sendiri bila hantar surat kepada Abu
Musa selalu sebut dalam suratnya tentang fahaman.
Faham betul-betul terlebih dahulu. Bila kita faham realiti,
faham Perlembagaan, faham tentang budaya dan masyarakat, maka kita akan
timbang-timbang dan tarik-tarik. Kita akan lebih bertoleransi dan sekiranya ada
benda yang dituduh itu benar, kita gunakan bahasa lebih lembut daripada kita
memperkatakan sesuatu yang akan jadi lebih teruk lagi.
Dalam hal ini sepatutnya pihak-pihak ini berjumpa dahulu dengan
jabatan agama contohnya tuan sendiri atau pihak Jakim sebelum mengeluarkan
kenyataan yang berbaur fitnah dan provokasi seperti ini, sebaliknya terus
melontarkan pandangan mereka terutamanya melalui media sosial?
DR. ZULKIFLI: Kalau kita dalam ruang
lingkup sesama Islam lain, tapi bila kita berinteraksi dengan sahabat-sahabat
kita yang lain, maka di situ mungkin akan berlaku perkara yang lain. Walau
bagaimana sekalipun, sewajarnya mereka yang fahami selok belok undang-undang,
mereka tidak boleh merujuk hanya kepada orang yang tahu sahaja tetapi rujuk
kepada orang yang tahu dan berkuasa. Mungkin mereka sudah tanya mana-mana ustaz
yang tahu tetapi ustaz tersebut bukannya orang yang sepatutnya dan tiada kuasa.
Bukan apa saya bimbang, kalau dia rujuk orang yang sepatutnya,
maka maklumat yang diberikan adalah sahih tetapi kalau merujuk kepada orang
yang hanya tahu hukum dan perkara biasa sahaja, jadi penegasannya serta jalan
penyelesaiannya tiada. Memanglah orang itu sama-sama pakai jubah tetapi perlu
diingat, hati masing-masing lain dan kefahaman juga lain walaupun luarannya
nampak sama.
Pada awalnya pihak ini mengeluarkan kenyataan dalam media sosial
seolah-olah menyatakan khutbah Jumaat itu sendiri mengandungi unsur-unsur
provokasi dan kemudiannya menuduh Jakim tidak mengawal ataupun Jakim sendiri
yang yang menyediakan teks khutbah Jumaat yang mempunyai unsur-unsur provokasi.
Apa pandangan tuan?
DR. ZULKIFLI: Inilah masalah tentang
kefahaman, batasan tentang agama dengan kebebasan. Kebebasan itu Islam telah
iktiraf tetapi kebebasan itu ada yang tidak tercapai. Apa yang Allah sebut, apa
yang Nabi sebut itu mestilah ada hikmahnya, mesti ada hidayah dan mesti ada
asas. Asas ini memang banyak dan tidak dapat dipertikaikan. Sebab itu dalam
al-Quran ada disebut nama Islam itu sendiri iaitu sejahtera dan selamat. Tunjuk
kepada kami satu sejarah di mana Islam itu pergi menentang ataupun pergi bunuh
manusia yang lain? Tiada.
Mereka yang diizinkan berperang ke jalan Allah ini adalah kerana
mereka telah diperangi dan ditindas. Sebab orang Islam sentiasa ditindas, ini
membuktikan bahawa Islam bersifat bertahan, asalnya begitu. Sebagai contoh
Perang Badar, asalnya Abu Jahal yang serang, Perang Uhud Abu Sufian yang perang
dan Perang Khandak di Madinah, orang Quraish yang perang. Jadi kita sudah tahu
sebab apa orang Islam itu perlu berperang.
Menyentuh pula dalam konteks global contohnya apa yang berlaku di
pejabat akhbar satira Charlie Hebdo baru-baru ini, militan Negara Islam (IS),
sedikit sebanyak mencemarkan agama Islam. Apabila berlakunya perkara sebegini,
Malaysia turut mendapat kesannya maka ada pihak yang sengaja mengaitkan
pelbagai perkara tentang Islam sebagai ekstrem?
DR. ZULKIFLI: Sebaik-baiknya dalam isu
begini, kenyataan bersama daripada alim ulama dan badan Islam yang telah
disahkan oleh kerajaan perlu diselaraskan. Wasatiyyah sebenarnya adalah yang
terbaik, yang adil, yang tidak menindas, yang tidak menceroboh dan dalam masa
yang sama kita juga tidak mahu diceroboh dan ditindas. Jadi ini saya bahagikan
isu IS dan isu di Paris adalah berlainan.
IS ini satu isu yang terpencil. Alim ulama telah putuskan bahawa
kita tidak perlu ke sana dan terbabit apa-apa dalam IS, tapi isu di Paris ini
mukadimahnya adalah daripada karikatur. Jadi isu sebegini dari dahulu lagi
orang Islam sensitif. Ada tiga perkara yang tidak boleh disentuh iaitu pertama
nabi, yang kedua al-Quran dan ketiga masjid dan Kaabah. Jangan cakap buruk
pasal Nabi. Memang cukup sensitif dan dalam Islam sendiri kita tidak hina Nabi
Isa, kita tidak hina Nabi Musa bahkan mereka itu termasuk dalam rasul-rasul
yang kita hormati.
Bab al-Quran begitu juga walaupun ada umat Islam yang tidak baca
al-Quran tapi jangan ada pihak yang cuba menghina al-Quran. Sama juga dengan
masjid walaupun ada yang tidak pergi ke masjid. Kalau robohkan masjid, mesti
umat Islam marah. Bina masjid baharu tidak apa. Orang Islam memang macam itu
sejak dari dahulu lagi cukup sensitif. Tetapi tindakan yang dilakukan di Paris
itu sepatutnya ada perbincangan terlebih dahulu, sebelum tindakan tersebut
diambil kerana setiap tindakan yang diambil tanpa perbincangan akan mengeruhkan
lagi keadaan.
Ustaz ada sebut tentang wasatiyyah, tapi timbul masalah apabila
ada pihak tertentu memanipulasikan konsep ini dengan mengaitkan lebih
keterbukaan termasuklah soal lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan
Islam liberal dan pelbagai lagi. Apa pandangan tuan?
DR. ZULKIFLI: Kesederhanaan yang dibawa
oleh Islam ini kadang-kadang mereka tidak boleh kocak dan tidak boleh roboh
asasnya, walau dalam pelbagai keadaan sekalipun. Yang jadi masalah kenapa
mereka mahu ceroboh hal ini, mereka hendak bincang hal ini. Hal itu Islam tidak
benarkan dan mana-mana pun tidak dibenarkan.
Tengok bagaimana Mahmoud Ahmadinejad menjawab persoalan dari
orang luar tentang Islam, jawapannya cukup hebat. Islam bukan hak sekumpulan
sahaja tetapi Islam ini hak umum. Siapa kata Islam ini hak sesetengah golongan
sahaja tetapi yang tersilapnya tentang kebebasan hak bersuara ini tiada
batasannya.
Isu keterbukaan seperti yang berlaku pada konsert K-Pop,
menyebabkan golongan remaja kita hilang kawalan diri serta menjejaskan imej
Islam itu sendiri, bagaimana ustaz melihat perkara ini?
DR. ZULKIFLI: Saya setuju apa yang
dikatakan itu. Ini sepatutnya kita kembali kepada asas tarbiyah dan pendidikan
anak-anak peringkat kecil hatta peringkat ingin mendirikan rumah tangga. Gejala
yang parah seperti hiburan yang melampau dengan merokok dan dadah serta
kebebasan seperti pemikiran terbuka (free thinker).Setiap masjid, ibu bapa dan
sekolah perlu menekankan perkara ini.
Apa yang berlaku telah berlaku dan betul itu adalah salah, tapi
muhasabah diri itu kena ada bukan sekadar masing-masing hanya mempertahankan
dasar kebebasan tapi kita perlu istighfar dan tidak mahu buat lagi perkara
seperti ini. Kita akan mendapat pengajaran yang terbaik daripada isu yang
terjadi ini. Jadi kita tidak mahu perkara ini terjadi selepas ini. Daripada
sedikit jadi lebih parah. Jadi hal ini secara tidak langsungnya telah
mengingatkan kita terhadap satu hadis Nabi yang bermaksud; "Kamu pasti
mengikut jejak langkah mereka sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta
tidak kira lubang mana sekalipun, dan sahabat bertanya mereka itu siapa, adakah
Yahudi dan Nasrani dan Nabi menjawab; kalau tidak mereka siapa lagi".
Yang jadi masalahnya kita mengikut mereka sehingga tahap itu
sehingga kita sendiri tiada pegangan kepada dahan Islam yang kukuh setelah
diceroboh oleh budaya Barat dan Timur. Ini bukan budaya Islam. Budaya Melayu
yang baik dan soleh juga telah diceroboh dari semasa ke semasa.
Bahan hiburan kita sendiri seperti filem dan drama juga nampaknya
tiada batasan dari segi pelakon melakonkan watak, apa pandangan ustaz?
Bahagian drama dan filem kita dah ada bahagian tapisan. Lembaga
penapisan itu akan menapis, cuma saya tidak boleh menjangkakan adakah ada
proses tersebut. Maknanya kalau ada proses tersebut memang tiada masalah. Bukan
kita mahu filem itu ditapis selepas siap dihasilkan tetapi kita mahu ia ditapis
dari pihak penerbit dan pengarah malah melalui skrip lagi. Jadi tidak timbullah
masalah seperti ini. Cuba kita tengok filem Omar Mukhtar, berapa juta orang
tengok tiada masalah pun. Jadi isi filem itu sendiri perlulah menekankan
perkara-perkara yang baik dan penting dan perlu ada batasan-batasannya.
Harapan ustaz terhadap orang bukan Islam dan Islam yang lebih
berpegang kepada fahaman liberal dan semakin berani melawan arus sekarang?
DR. ZULKIFLI: Pertama sekali nasihat
saya, kita kini berada dalam Malaysia, perkara yang paling kita mahu ialah
keamanan dan kita tidak mahu kocokan dan gelombang yang besar. Pepatah Arab ada
menyatakan, terhadap nikmat keamanan, masa nikmat keamanan ada, kita tidak
perasan tapi apabila nikmat keamanan itu tiada barulah kita mencarinya. Nikmat
kesihatan juga, masa kita sihat kita tidak kisah tetapi apabila kita sakit
barulah kita menyesal. Keamanan yang kita kecapi perlulah dikekalkan, tengok
sahaja sahabat kita di Iraq, di Syria di Palestin kasihan mereka, mahu keluar
masjid menunaikan solat Jumaat pun susah. Hendak beli gula tepi jalan pun
susah. Kedua, dalam keadaan ini, kita perlu ada sikap bertenang apabila memberi
apa sahaja pandangan terhadap kawan kita dan sahabat kita. Ini penting kerana
dengan sikap ini kita akan tahu apa perkara yang boleh dan apa perkara yang
tidak boleh, dan kita sendiri juga telah ada badan agama yang dilantik, jadi
kita perlu berbincang terlebih dahulu sebelum apa-apa keputusan diambil.
No comments:
Post a Comment