LANDSKAP PRU13 SABAH: PBS ROMBAK CALON KERANA TUNTUTAN RAKYAT


Maklumat tidak rasmi, empat (4) orang calon penyandang Parti Bersatu Sabah (PBS) bakal dirombak. Rombakan dua (2) daripada empat (4) calon tersebut telah diumumkan secara rasmi, beliau termasuklah calon N13 Goh Chin Lok (N13 Inanam) digantikan dengan Joseph Paulus Lantip, dan Louis Rampas @ Lovis Rampas (N11 Kiulu) diganti dengan Joniston Bangkuai.

Pada awalnya, calon PBS telah diumumkan serentak dengan pengumuman rasmi calon UMNO (16.04.2013). Namun atas desakan dan tuntukan rakyat di peringkat akar umbi, Presiden PBS (DSP Pairin) hanya mengumumkan calon tidak rasmi. Ketika ini, dua lagi calon yang masih belum diumumkan secara rasmi (N04 Matunggong dan N29 Kundasang) sedang melalui proses tapisan terakhir. Kedua-duanya melalui proses temu duga buat kali kedua bersama-sama dengan calon pengganti. Maklumak rasmi akan diumumkan kemudian.

Inilah bukti jelas bahawa Barisan Nasional (BN) sentiasa mengutamakan calon pilihan rakyat di peringkat akar umbi. Berbeza dengan pembangkang yang kini semakin bergolak dan bakal menyaksikan pertandingan lebih tiga (3) penjuru. 






2 comments:

  1. Bukan desakan dr bawah, tapi desakan daripada atas. Haha

    ReplyDelete
  2. Kalau cakap tentang kaeadah BN pilih calon cakap je le....Janganlah pula kaitkan dengan pembangkang. Jangan2 BN ni terdesak dan nafas sudah sesak. Hehe......

    ReplyDelete