MENGAMBIL IKTIBAR DARI TRAGEDI KEMALANGAN KERETA API DENGAN LORI TANGKI MINYAK




Dipetik daripada: SALLEH SAID KERUAK

PETANG Isnin lepas, saya dimaklumkan mengenai kejadian kereta api merempuh lori tangki minyak. Dikatakan kemalangan itu begitu dahsyat dan serius. Ada letupan kuat, disusuli kebakaran besar. Kereta api membawa ramai penumpang, lori tangki penuh berisi petrol. Saya terbayangkan ia suatu tragedi. Tapi dalam hati kecil saya berdoa agar tiada kemalangan jiwa berlaku.

Lalu saya menghubungi rakan-rakan untuk mendapatkan kepastian. Saya mendapat maklumat yang berlainan. Kononnya ramai parah dan terkorban. Ada sahabat memberitahu bahawa rakaman video kejadian itu sudah dimuat masuk dalam facebook. Maka, saya pun online dan mengikuti perkembangan serta maklumat menerusi fb dan twitter.

Di dalam laman maya ini juga pelbagai maklumat dan teori dimuatkan. Selain paparan video dan gambar kejadian itu, ada juga macam-macam komen dan pendapat dimasukkan. Jadi, kita kena berhati-hati menilai dan mengamati setiap maklumat itu.

Malam itu, kejadian berkenaan menjadi tajuk utama laporan berita stesen televisyen utama. Semuanya memberi fokus mengenainya. Yang penting, maklumat rasmi daripada pihak berkuasa menyatakan bahawa tiada terkorban dalam kejadian tersebut. Hanya sembilan orang dilaporkan cedera, termasuk tiga yang dikatakan agak parah.

Esoknya, semua akhbar tempatan dan kebangsaan turut menyiarkan laporan dan gambar tragedi itu di halaman depan. Maklumat dan cerita lebih terperinci disiarkan. Temuramah bersama penumpang kereta api dan saksi terawal di tempat kejadian. Maka, saya pun mendapat suatu gambaran yang lebih luas mengenai kejadian itu daripada berbagai sumber -- fb, tv dan suratkhabar.

Apapun dalam kes ini, ia suatu kemalangan yang harus dipandang serius oleh semua pihak. Ini penting untuk memulihkan keyakinan orang ramai sebagai pengguna perkhidmatan kereta api. Perlu diakui bahawa perkhidmatan kereta api di Sabah, yang diwarisi sejak sebelum merdeka lagi, mempunyai keunikan tersendiri yang mempunyai daya tarikan pelancongan.

Pihak berkuasa kini tentunya sedang menjalankan siasatan menyeluruh, sebagaimana diminta oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman. Justeru, pasukan penyiasat perlu diberikan masa menyiapkan siasatan tanpa gangguan. Sudah pasti, pasukan penyiasat akan turut mengemukakan rekomendasi kepada pihak berkuasa untuk memperbaiki perkhidmatan dan mengelak kejadian sedemikian berulang.

Apa yang diharapkan supaya suatu mekanisme terbaik difikirkan bagi memberi jaminan keselamatan sistem pengangkutan kereta api di negeri ini.

Ini termasuk mengambil kira kawasan lintasan, jambatan dan laluan yang berisiko, untuk mengelak ia menjadi lokasi kemalangan.

Saya membaca dalam laporan akhbar, yang memetik kenyataan Pengurus Besar Jabatan Keretapi Negeri Sabah, Mohd Zin Mohd Said, bahawa terdapat kira-kira 70 lintasan haram dikenal pasti di sepanjang laluan Tanjung Aru, Kota Kinabalu ke Tenom sejauh 134 kilometer, berbanding hanya 22 laluan berpagar.

Ini bermakna kawasan-kawasan berkenaan amat berisiko berlaku kemalangan, justeru usaha hendaklah dibuat untuk mencari kaedah terbaik demi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

No comments:

Post a Comment