Sebaran Berita Palsu Pakatan Harapan



BN fitnah PH


27 November 2017

Penyebaran Berita Palsu Dan Pembohongan Oleh Harapan, Bermakna JASA Harus Bekerja Lebih Keras

Oleh : Eric See-To

1. YB Wan Azizah mempersoalkan mengapa Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) menerima gaji sebanyak RM20,000 sebulan, yang didakwa lebih tinggi daripada Menteri Komunikasi dan Multimedia.

2. Beliau juga mempersoalkan mengapa JASA mempunyai jumlah kakitangan sebanyak 272 dan akan dibayar RM12.8 juta untuk tahun hadapan.


3. YB Wan Azizah pada dasarnya menjawab soalannya sendiri mengenai gaji Ketua Pengarah apabila beliau menyatakan bahawa ia adalah berdasarkan Senarai Perjawatan 2018 yang diluluskan kerajaan di bawah kod gaji VU7.

4. Ini adalah kadar yang diwartakan sepadan dengan mereka pada jawatan itu. Tiada apa yang luar biasa mengenainya.

5. Sebahagian daripada tugas JASA ialah menyebarkan maklumat yang betul dan untuk menangani berita palsu dan pembohongan pembangkang yang terus meningkat yang mereka sebar melalui portal dalam talian dan menerusi media sosial.

6. Sebagai contoh dalam tempoh 2 hari ini sahaja, Ahli Parlimen DAP, Zairil Khir Johari mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan mengapa 2 buku teks bahasa Inggeris yang telah dikenal pasti dibeli menerusi rundingan terus dengan penerbit buku itu dan bukannya menggunakan tender terbuka.

7. Ini adalah walaupun hakikat bahawa penerbit-penerbit itu adalah pemegang lesen tunggal dan satu-satunya sumber untuk dua buku teks itu, maka tender terbuka tidak diperlukan kerana pembekal masih akan menjadi 2 penerbit itu.

8. YB Khir Johari mungkin tidak faham bahawa buku teks adalah harta intelek yang dimiliki oleh pemegang lesen dan berbeza dengan roti canai yang mempunyai banyak pembekal yang mana anda mungkin boleh membuka tender untuk itu.

Sitegiant E-Commerce

9. Dalam kes lain semalam, Adun DAP Teratai, YB Tiew Way Keng menyebarkan borang permohonan _MyKad_ palsu yang kononnya menyatakan bahawa anda mesti mengundi BN sebagai syarat untuk memohon dalam akaun media sosialnya. 

10. Berita palsu dan pembohongan adalah berbahaya kerana ia menjejaskan keyakinan rakyat dan ekonomi dan oleh itu mesti ditangani dengan cepat dan bijak. Ini adalah sebahagian besar tugas JASA.

11. Jika pemimpin-pemimpin Pakatan dan pasukan propaganda mereka dapat mengurangkan jumlah atau menghapuskan berita palsu dan pembohongan maka saya yakin jumlah kakitangan JASA dapat dikurangkan.

12. Mengenai perkara yang sama, YB Wan Azizah juga sepatutnya bertanya mengapa Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution dibayar gaji RM12,000 sebulan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk menjadi pembantu komunikasi Ketua Menteri?

13. RM12,000 sebulan adalah lebih tinggi daripada RM11,250 gaji yang diterima wakil Pulau Pinang yang dipilih sebagai gaji pokok dan hanyalah RM2,000 kurang daripada gaji asas Ketua Menteri Pulau Pinang.

14. Apakah peranan yang dimainkan oleh Saifuddin dan bagaimana beliau menyumbang kepada negeri Pulau Pinang dan adakah ia memalukan bahawa Setiausaha Agung partinya telah menjadi orang bawahan Setiausaha Agung parti lain?

15. Sebagai Ahli Parlimen Pulau Pinang, YB Wan Azizah juga sepatutnya bertanya mengapa adanya keperluan bagi Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk melantik 46 kakitangan untuk tujuan komunikasi dan membelanjakan lebih daripada RM40 juta dalam tempoh beberapa tahun yang lalu untuk menerbitkan Buletin Mutiara, yang pada dasarnya adalah akhbar propaganda DAP.

16. Beliau sepatutnya meminta DAP untuk membiayai perbelanjaan kasar ini dan bukannya meminta Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk menanggung bil.

Sumber: 

No comments:

Post a Comment