Ucapan: TS. DSP Joseph Pairin
Kitingan
Kongsres Ke-32 PBS
Kemajmukan kaum di
Sabah, menjadikan BN sebagai pilihan terbaik masyarakat berbilang kaum di Sabah
kerana komponen BN itu sendiri terdiri daripada parti berbilang kaum. Beliau
turut mengambil kesempatan menyampaikan ucapan tahniah terhadap pembentangan
Bajet 2018 yang menurut beliau sebagai bajet yang komprehensif, menyeluruh dan
inklusif. Bajet itu juga menurutnya, menyentuh kesejahteraan rakyat dalam
menghadapi pelbagai permasalahan yang dihadapi rakyat ketika ini. Tambahnya
lagi, terdapat banyak langkah yang diumumkan oleh kerajaan yang berpaksikan
kepada rakyat biasa terutamanya B40 dan N40, penjawat awam dan penglibatan
wanita dalam sektor pekerjaan. Malah Bajet 2018 tersebut katanya, turut
menyentuh peruntukan kerajaan terhadap kerja-kerja penyukatan tanah adat bagi
Sabah dan Sarawak.
Tanah Adat
Meskipun tanah
berada dalam bidang kuasa negeri, maka usaha hendaklah dipertingkatkan untuk
menyelesaikan tuntutan persempadanan tanah kampung-kampung dan tuntutan tanah
bertindih antara penduduk kampung dan agensi kerajaan, penyukatan tanah dan
pengeluaran geran tanah. Kerajaan telah memperuntukkan RM20 juta ringgit bagi
tahun ketiga untuk menyelesaikan masalah berhubung dengan tanah adat. Melalui
peruntukan itu, PBS akan memastikan usaha penyukat dapat dijalankan segera dan
menyelesaikan masalah yang berhubung dengan tanah adat.
MA63
Ketika era
pemerintahan Tun M, isu berhubung dengan perjanjian Malaysia (MA63) adalah isu
yang dianggap sebagai sensitif bagi kerajaan persekutuan hingga menyebabkan
ramai rakyat dan pemimpin-pemimpin Sabah berasa takut untuk membangkitkan isu
berkenaan kerana bimbang mereka bakal ditahan dan diambil tindakan di bawah
ISA. Dr Maximus Ongkili adalah antara mangsa ISA Tun M. Tegasnya “saya tidak
percaya beliau (Tun M) jujur mengenai perkara ini dan kita tahu bahawa beliau
selalu tidak konsisten dengan kenyataan beliau”.
PBS turut
menghargai usaha-usaha yang dimainkan oleh pelbagai pihak khususnya komponen BN
yang lain dalam usaha untuk memulihkan kembali hak-hak asasi rakyat Sabah
sepertimana yang ditetapkan dalam kerangka kerja MA63. Kesemua dokumen
berkaitan dengan MA63 seperti Jawatankuasa perunding solidariti Malaysia,
Memorandum 20 Perkara, Laporan Jawatankuasa IGC dan akhirnya diiktiraf dalam
perjanjian Malaysia 1963. Semua dokumen ini memberikan jaminan dan perjanjian
kontrak yang perlu dipenuhi dalam persekutuan Malaysia. “Kami dalam PBS
berterima kasih kepada kerajaan Persekutuan atas pelantikan orang Sabah ke
jawatan tertinggi di peringkat persekutuan yang termasuk seorang KSU, tiga
Timbalan KSU dan seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) LHDN”.
Walau bagaimanapun
ujarnya. Selepas 53 tahun dalam Malaysia, PBS merasakan sudah tiba masanya untuk
melihat lebih ramai lagi rakyat Sabah dilantik untuk mengetuai bukan hanya
Jabatan Persekutuan di Negeri tetapi juga di Semenanjung. Situasi itu kini
ujarnya sudah bertambah baik di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak
meskipun jumlah tersebut masih belum mencukupi sepertimana yang terkandung
dalam MA63. Ini kerana daripada 104 Jabatan Persekutuan dan 45 Badan Berkanun
di Sabah, bilangan pegawai Sabah yang memegang Jawatan Pegawai Kanan di
kedua-dua sektor ini masih kurang daripada 50 peratus di kedua-dua sektor ini.
Perwakilan rakyat Sabah sebagai pegawai kanan Jabatan Persekutuan di Sabah
kurang 35 peratus sementara bagi Badan Berkanun pula kurang 30 peratus. “Sudah
tiba masanya jawatan-jawatan ini diberikan kepada rakyat Sabah, dan ini amat
bersesuaian dengan isu Borneonisasi dan sejajar dengan MA63”. Beliau berharap
agar lirik lagu “Anak Kampung” nyanyian Jimmy Palikat yang turut diminati oleh
Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Musa Aman tidak menjadi realiti “Aku
anak kampung, tiada pelajaran, kuli-kuli sahaja”.
Dalam meneliti status
pelaksanaan perkara-perkara yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963, PBS
melahirkan kebimbangan berhubung beberapa jaminan yang dalam pandang PBS belum
ditunaikan sepenuhnya, terabai atau lebih lagi dipandang sebagai dicerobohi.
Rakyat Sabah menuntut pemulihan hak-hak Sabah sepertimana yang termaktub dalam
MA63. Jawatankuasa PBS telah mengkaji apa yang telah termaktub dalam perjanjian
1963 berkaitan dengan isu-isu pengagihan kuasa dan telah mencadangkan pemulihan
bagi menyemak balik hak-hak yang sepatutnya dinikmati oleh negeri Sabah. Dalam
konteks yang spesifik, PBS telah memberi tumpuan kepada peruntukan sistem
mahkamah tinggi di Sabah dan Sarawak yang mana terdapat gangguan dalam sistem
mahkamah di Sabah dan Sarawak yang mana telah menyimpang daripada jaminan
laporan IGC dan MA63 dari segi pentadbiran Mahkamah di Sabah dan Sarawak.
Sebagai contoh, dalam MA63 Sabah dan Sarawak diberikan kedudukan Khas iaitu
Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak berasingan daripada Mahkamah Tinggi Malaya.
Pada asalnya Ketua Hakim Mahkamah di Sabah dan Sarawak digelar “Chief Justice
of The High Court of Borneo” tapi kini sekadar digelar “Chief Justice of the
High Court of Sabah and Sarawak”. Perkara ini telah menyimpang daripada MA63.
Berdasarkan kepada bukti sejarah, Mahkamah Tinggi di Sabah dan Sarawak telah
diberikan status bebas iaitu berpegangan di bawah undang-undang. Apabila Sabah
dan Sarawak membentuk persekutuan, Mahkamah Tinggi Borneo yang telah sedia ada
tidak dimasukkan ke dalam Mahkamah Tinggi Malaya tetapi dibenarkan meneruskan
kewujudannya secara berasingan di bawah MA63.
Sukatan pelajaran
yang tertulis di dalam buku teks perlu ditambah baik dengan memperincikan
informasi mengenai pembentukan Malaysia agar setiap rakyat Malaysia memahami
dan menghargai intipati yang tersirat dan tersurat dalam Perjanjian Malaysia
1963. Antara syor topik yang perlu dimasukkan dalam sukatan pelajaran
termasuklah, mengenai laporan Suruhanjaya Cobbold, Perkara 20 (Sabah) dan
Perkara 18 (Sarawak), Mengenai Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) dan
seterusnya mengenai perjanjian Malaysia 1963. Fakta Sejarah mengenai
pembentukan Malaysia sepertimana yang terkandung dalam buku teks sejarah adalah
terlalu ringkas dan hanya dihadkan kepada 1 bab yang terbatas. Kesannya, ramai
di kalangan rakyat Malaysia bahkan
pegawai kerajaan sendiri tidak memahami perkara berkaitan dengan
Perjanjian Malaysia 1963.
Suruhanjaya Mengenai Pendatang Tanpa Izin (RCI)
Beliau memaklumkan
yang sepanjang tempoh tiga (3) tahun mempengerusikan Jawatankuasa Teknikal RCI
untuk menyelesaikan masalah berhubung dengan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI/
PTI), berasa teruja melihat perkembangan ini. Setelah beberapa Perdana Menteri
terdahulu, akhirnya di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib, kerajaan persekutuan
telah mengambil perhatian yang serius terhadap dilema rakyat Sabah berkenaan
isu PTI. Menerusi Jawatan kuasa Teknikal RCI ujarnya, terdapat pelbagai
cadangan yang termasuklah untuk mendaftarkan semula rakyat Malaysia di negeri
Sabah. Kesemua cadangan itu diperolehi daripada rakyat Sabah sendiri
termasuklah cadangan individu, NGO dan ahli politik tempatan, dan kesemua
cadangan itu akan diambil kira oleh pucuk pimpinan tertinggi. Selain itu,
cadang yang diterima turut menyentuh soal mengukuhkan langkah kawalan keselamatan
di perairan Sabah dan memperbaiki kesilapan masa lalu. Namun begitu, laporan
penuh belum dapat dibentangkan kepada umum. Penambahbaikan menerusi penubuhan
Esszone antara usaha serius kerajaan dalam mengatasi malasah PTI, yang turut
dikaitkan dengan jenayah rentas sempadan dan penculik.
Malah keseriusan
kerajaan dalam mengatasi masalah ini jelas terbukti menerusi kenyataan Ketua
Menteri (Tan Sri Musa Aman) dan Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Dr. Ahmad
Zahid Hamidi), kerajaan telah memperhebatkan penguatkuasaan dan pengusiran PTI
dari Sabah, pada tahun 2015 kerajaan telah mengusir lebih daripada 27,769 orang
PTI. Usaha ini menjadi jawapan kepada kritikan individu tertentu bahawa tiada
tindakan diambil oleh kerajaan menerusi laporan RCI.
Cadangan Perwujudan Timbalan Perdana Menteri Daripada
Sabah dan Sarawak
Pelbagai pihak
telah mengesyorkan agar Perdana Menteri melantik Timbalan Perdana Menteri khas
untuk Sabah dan Sarawak untuk menjaga hal ehwal Sabah dan Sarawak. Cadangan itu
bukanlah suatu perkara yang baru kerana parti pembangkang turut mengemukakan
cadangan serupa. Pendirian PBS mengenai perkara ini sangat jelas, “kami
menyokong cadangan serupa sepertimana yang dikehendaki oleh rakyat Sabah dan
Sarawak”. “Kita masih ingat dahulu ada Jawatan Menteri Persekutuan yang
berkaitan dengan Sabah dan Sarawak yang mana jawatan tersebut juga boleh
dianggap sebagai jawatan Timbalan Perdana Menteri”. Sekiranya jawatan ini boleh
meningkatkan tahap perwakilan untuk Sabah dan Sarawak dalam pentadbiran negara,
maka tidak ada sebab untuk tidak menerimanya.
Infrastruktur Sabah dan Sarawak
Satu perkara yang
dekat di hati rakyat ialah, keperluan infrastruktur asas seperti pembinaan
sekolah baharu, pembaikan bangunan sekolah yang daif, penyediaan asrama desa,
penyediaan bekalan air dan elektrik. Kita sedia maklum dalam pembentangan Bajet
2018, banyak peruntukan telah disediakan dan PBS mengucapkan ribuan terima
kasih kepada Perdana Menteri yang peka dengan keperluan rakyat Sabah. Namun
beliau tidak menafikan, masih banyak lagi perkara yang perlu diberi tumpuan,
justeru tambahan-tambahan yang diperlukan ini sedikit sebanyak akan dapat
memberi keselesaan kepada pelajar agar dapat mencapai tahap kejayaan yang
diinginkan. Pandangan PBS, penyediaan keperluan asas adalah penting, namun
penting juga untuk memenuhi keperluan modal insan dan masyarakat yang berilmu.
Ini diperlukan agar mereka mampu berdikari secara ekonomik dan dapat bersaing
bukan sahaja dengan bangsa-bangsa lain di negara ini malah di peringkat global.
Bagi komuniti
pedalaman khususnya masyarakat KDM, PBS telah menyuarakan keperluan pembinaan
sebuah kolej pendidikan khas untuk membekalkan kemahiran dalam bidang-bidang
yang kurang diberi perhatian khususnya di institusi pendidikan tinggi sedia
ada. Subjek dan bidang yang dimaksudkan adalah seperti, Bio Perubatan
Tradisional, Penggunaan kemahiran-kemahiran asli termasuk pemuliharaan adat
resam dan penanaman herba yang dipercayai mempunyai khasiat kesihatan terutama
sekali dalam perubatan tradisional serta mempraktikkan perubatan berasaskan
pengetahuan dan secara tradisional. Ini termasuk latihan penggunaan teknologi
Bio Botani dan Perubatan Herba yang telah melalui ujian saintifik. Ini
bersesuaian dengan perkembangan dan permintaan ke atas perubatan tradisional semakin
mendapat tempat di kalangan orang ramai.
Perkembangan pesat
dalam sektor eco pelancongan juga mendorong kepada usaha untuk melahirkan lebih
ramai pemandu pelancong dari golongan orang asal Sabah terutama sekali belia
dan belia wanis yang berkemahiran dalam bidang botani dan produk hutan yang
mempunyai nilai-nilai perubatan. Dengan latihan menyeluruh, mereka mampu
menjadi pemandu pelancong yang profesional dan bertauliah. Kami (PBS) tidak
mahu anak-anak tempatan menjadi Kuli-kuli
sahaja. Dalam usaha ini, persatuan KDM, telah menubuhkan sebuah yayasan
(Huguan siao Foundation) sebagai badan mengendalikan pendidikan KDM yang
dimaksudkan serta program-program lain yang akan dilaksanakan dalam bentuk
pendidikan dan kemahiran. Ini akan dapat membantu bukan hanya masyarakat KDM
tempatan di luar bandar tetapi juga merancakkan pembangunan pendidikan
seterusnya menyumbang kepada pembangunan Bio ekonomi Negara Malaysia.
Pelantikan Menteri Kabinet Dari Sabah
Tidak pernah
berlaku dalam sejarah mana di bawah kepimpinan Perdana Menteri (Datuk Seri
Najib Tun Razak) telah melantik paling ramai menteri kabinet daripada Sabah. Di
bawah kepimpinan beliau, Sabah dan Sarawak mempunyai seramai 12 Menteri di
Persekutuan (6 dari Sabah) diberi mandat memegang portfolio penting tidak
sepertimana era kepimpinan Tun Mahathir, dimana Sabah hanya memiliki satu (1)
atau dua (2) orang wakil menteri di persekutuan yang diberi portfolio kurang
signifikan. Berbeza dengan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib) yang kini lebih
memahami sentimen Sabah dan Sarawak, dan jelas terbukti dengan keputusan berani
beliau untuk mengisytiharkan 16 September sebagai Hari Malaysia sekaligus
sebagai Cuti Kebangsaan selepas beliau menjadi Perdana Menteri.
Video Ucapan TS DSP Joseph Pairin Kitingan
0 Comments