News Update :

ADAT DAN BUDAYA YANG PELIK

Friday, July 12, 2013


Gambar diatas adalah tatto full body, sehingga orang yang mentato seluruh tubuhnya, akan kelihatan berpakaian lengkap, biarpun ia telanjang bulat. Cantik yang aneh.

Gigi Buaya
Di New Guinea, seseorang dikatakan dewasa dan bergaya, bila sudah mempunyai tato gigi buaya. Mereka menggambar motif atau symbol di tubuh dengan menggunakan gigi buaya. Jika luka-lukanya sudah kembali sembuh, maka ia akan kelihatan gambar timbul di punggungnya. Uh..sakitt
Muka Penuh Luka
Orang Afrika barat membuat luka dimuka agar diakui. cara torehan itu di buat dengan apa cara dan bagaimana rasanya. 


Kakinya Dibedung
Sejak kecil, gadis-gadis di cina sudah bedung sehingga kakinya mengikut saiz bendung. . Ini dilakukan agar kakinya tidak membesar sehingga muat di kasut kecil khas china. Semakin kecil ukuran kasutnya, semakin cantiklah ia.

Penajaman gigi
Jika gigi kita menggigit sesuatu yang keras saja dah terasa sakit, apatah lagi jika  dibuat runcing seperti gambar ini. cuba bayangkah rasanya? Banyak kebudayaan di dunia menganut kecantikan gigi runcing ini. Jika sudah memasuki usia dewasa, giginya harus diruncingkan dengan cara diasah. 

Korset Ketat
Gadis bangsawan eropah zaman dahulu, melakukan kegiatan menyakitkan ini disetiap hari. Tali corsetnya di tarik sekuat mungkin agar badannya nampak langsing dan cantik. Resiko sesak nafas dan tulang sakit adalah akibatnya. Namun ini dianggap lebih efektif dari pada harus berdiet untuk medapatkan bentuk tubuh yg menawan.

Gelang leher
Padaung, terletak di pegunungan Burma hingga Thailand, mempunyai keunik ini. Mereka memasang gelang di leher wanita. Semakin banyak gelang dan semakin panjang lehernya, maka semakin cantiklah ia. Rasa sakit yang luar biasa harus di rasakan selama bertahun-tahun. Resiko patah leher dan mati menanti. Jika gelang sudah dipasang, ianya tidak akan di tanggalkan lagi. Kerana jika ditanggalkan semuanya, lehernya berkemungkinan akan patah 

Bibir Piring
ini rasanya adat yang paling pelik dan aneh. Namun orang Ethiopia menganggap ini adalah cantik...cantik yang aneh.


Share this Article on :
0 Comments
Tweets
Comments

0 comments:

Post a Comment

 

© Copyright D.K.M. SABAH 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.