Saturday, February 23, 2013

Pada 16 Februari 2013, menerusi artikel "Benarkah DSAI dalang kemasukan tentera MNLF ke Lahad Datu Sabah?" Dkm telah mendedahkan bahawa kemasukan sekumpulan tentera yang mendakwa mereka sebagai Tentera Sulu ada hubung kait dengan DSAI. Fakta ini yang pada mulanya didedahkan menerusi artikel di blog Mr Kinabalu Boy yang mendedahkan bahawa kumpulan bersenjata ini dipercayai merupakan anggota MNLF yang suatu ketika dahulu di bawah pimpinan Nur Misuari.

Pendedahan terbesar menerusi blog  Mr Kinabalu Boy adalah "Ketika Nur Misuari memimpin MNLF dan berjaya dilantik sebagai Gabenor di Mindanao, Anwar Ibrahim adalah TPM dan berkawan rapat dengana Joseph Estrada".

Pada 4 bulan yang lepas, Anwar telah berjumpa dengan Nur Misuari. Anwar telah meminta bantuan Nur Misuari supaya membuat sesuatu “crime” dan yang terkini menghantar kumpulan Suluk berpakaian tentera ke Lahad Datu.

Selain itu ada yang beranggapan bahawa, kemasukan Tentera Sulu ini juga adalah bertujuan untuk menganggu Prosiding RCI yang sedang berlangsung. Fakta ini nampak seakan-akan benar kerana, kumpulan penceroboh tersebut meminta agar kumpulan mereka diiktiraf sebagai Tentera Sulu yang sah dan setiap warga sulu yang berada di negeri Sabah supaya jangan dihantar semula ke negara asal.

Laporan Reuters mendedahkan bahawa, "Another Philippine military officer said the men were followers of the heirs of the Sultan of Sulu - an island group off the southern Philippines - who had been invited to Sabah by a Malaysia opposition politician to discuss land issues". Sehingga ke hari ini, DSAI masih membisu berhubung dengan pembabitan beliau dalam insiden pencerobohan ini. 

Jika kenyataan ini diterima pakai oleh semua pihak, maka dakwaan Mr Kinabalu Boy bahawa DSAI menjadi dalang kemasukan tentera MNLF (Tentera Sulu) ini ke Sabah adalah benar. Akhbar tempatan (Daily Ekspress bertarikh 18.02.2013) mendedahkan bahawa, berdasarkan rundingan di antara pihak berkuasa tempatan dengan Tentera Sulu yang menceroboh Kg. Tanduo telah bersetuju dengan proses pengusiran mereka tetapi terlebih dahulu ingin berjumpa personaliti tertentu.

Pada peringkat awal pencerobohan Tentera Sulu, mereka dikhabarkan tidak akan meninggalkan kampung itu selagi belum berjaya berjumpa "seseorang" yang dikatakan "pemimpin" mereka yang kini berada di Sabah. Ada khabar angin mengatakan bahawa "seseorang" itu sedang sakit, atas sebab itulah "pencoroboh" seramai 100 orang yang lengkap bersenjata masuk ke Lahad Datu.

"Pencoroboh" itu dikatakan walaupun membawa senjata, namun tidak membahayakan keselamatan negara, kerana mereka tiada maksud lain. Kedatangan mereka, hanya untuk menemui seseorang itu, dan selepas itu akan meninggalkan Lahad Datu. Sumber daripada blogger Musram juga mendedahkan bahawa orang yang ingin ditemui oleh kumpulan Tentera Sulu tersebut berkemungkinan juga individu yang tersenarai sebagai penerima BAYARAN PAMPASAN KEPADA WARIS KESULTANAN SULU FILIPINA. Namun kesahihan fakta ini masih belum dapat dipastikan lagi.



Berikut beberapa pendedahan penting blogger tempatan (Musram) berhubung dengan kaitan DSAI sebagai dalang kemasukan tentera sulu ke Sabah menerusi artikel beliau bertajuk Tentera Sulu Di Kg Tanduo Lahad Datu: Apa kah Anwar terlibat?;

PELIK juga seorang "conman" yang selalu berlegar-legar di kawasan kampung Air Kota Kinabalu, tiba-tiba mengubah penampilan. Dia tidak lagi berpakaian biasa, akan tetapi berpakaian berjenama dan sudah menggunakan jam rolex.

Jika sebelumnya, hanya minum kopi di kedai berdepan dengan mahkamah Kota Kinabalu, kini sudah lepak di Hyatt dan sudah mempunyai kereta mewah siap dengan pemandunya sekali.

Suatu masa lalu, conman inilah yang berlegar-legar menawarkan kepada sesiapa sahaja yang mempunyai hubungan dengan pemimpin kerajaan terutama Perdana Menteri yang juga menteri kewangan, agar melepaskan kiriman RM3 bilion kepada Anwar yang kononnya daripada Pewaris Sultan Sulu- Sultan Jamalul Kiram. Sultan Jamalul Kiram dikatakan mempunyai simpanan US137 bilion di sebuah bank di New York Amerika.

Menurut sumber, Anwar dikatakan berjumpa secara rahsia dengan wakil kumpulan itu seminggu sebelum kejadian pencerobohan di Kg Tanduo Lahad Datu melalui perantaran conman ini. Sejauh mana kebenaran desas desus ini? tiada yang boleh mengesahkannya, namun jika dilihat daripada penampilan conman itu, sudah tentu dia menerima habuan wang yang banyak, jika tidak mana mungkin penampilan dan keadaannya tiba-tiba berubah, bagaikan seorang jutawan.

Kononnya untuk menyelesaikan pencerobohan ini, salah satunya agar wang RM3 bilion untuk Anwar itu dibenarkan untuk dicairkan.

Anwar memerlukan kewangan itu untuk tujuan berhadapan dengan PRU-13.
Artikel penuh - Sini
   

Sehingga ke hari ini keadaan adalah terkawal dan Sabah semakin menjadi tumpuan media asing. Mohon kepada seluruh rakyat Malaysia agar tidak melakukan sebarang tindakan berisiko yang mana boleh mengundang padah sepertimana yang dilakukan oleh ahli SAPP bersama dengan wartawan Aljazera.

Antara ahli SAPP dan wartawan Aljazeera yang ditahan pihak berkuasa tempatan.

Dipetik: (Daily Ekspres 21.02.2013)

Pesuruhjaya Polis Negeri Datuk Hamzah Taib berkata, mereka ditahan di perairan berhampiran Tanjung Labian sekitar jam 8 pagi apabila mereka cuba memasuki kampung itu di mana kumpulan bersenjata itu berkumpul dengan tujuan untuk mendapatkan liputan media.

Hamzah berkata mereka pada mulanya cuba memasuki kawasan itu menggunakan jalan darat, tetapi selepas diberitahu agar tidak melakukannyaa oleh kakitangan keselamatan, mereka menyewa sebuah bot untuk membawa mereka ke lokasi berkenaan......






Selama ini PR menerusi PKR kerap melaung-laungkan Selamatkan Sabah, kini tindakan DSAI telah membahayakan rakyat Sabah sendiri. Pengarang amat berharap agar keadaan dan situasi ini dapat ditangani dengan sebaik mungkin tanpa melibatkan sebarang pertumpahan darah. Jika benar DSAI/ individu lain adalah dalang kepada pencerobohan ini, maka kerajaan Malaysia seharusnya melakukan siasatan dan mengambil tindakan kepada pihak yang terlibat.

Share this Article on :

9 comments:

Anonymous said...

Hahaha, memamng shiall ni anwar, sudah dia curi tu gelaran Hugoan Siou, dia mau jual ni nagri Sabah. Cibai ko AnuWar.

D.K.M Sabah said...

Artikel sokongan
http://one-kotabelud.blogspot.com/2013/02/pencerobohan-lahad-datu-anwar-dan.html

Anonymous said...

Sabar..kita ambil kesempatan ini utk menyokong habis2an party pembakang yg ada dsabah..lepas menang nti kita gesa pemimpin2 kita tolak pakatan rakyat dr semenanjung...
Klau boleh kita minta lepaskan sabah dr malaysia......sabah negara kita...kita tentukan hala tuju negara kita sendiri....ui nah
klau boleh macam ni kan best......

Anonymous said...

bro2 sekalian,,gua hrp jgn jd mcm kes pulau batu putih,,mcm dulu sarawak nk kene,skunk sabah pasnie ape plak???

sidi okantara said...

Syukur baguslah sabah keluar dari ama malaisia. Sslepas itulah sabah akan menjadi propinsi negara kesatuan republik indonesi ke 27. Persemakmuran dikongsi bersama. Jika tidak, tunggu aja pinoy datang mengklaim hak

Anonymous said...

Bantingal kok ni budus tahap babi.

Anonymous said...

sape yg cakap macam ni?...macam babi kau org semua..tak mengenang budi...bagus kau org mampos lg baik...mak bapak kau datok moyang kau kerajaan malaysia yg bantu...kau sekolah pon kerajaan yg bantu...aku ingat au org ni mampos lg baik...puiiihhhhh!!!!! sial punya manusia..bodoh tahap anjing kau ni..

Anonymous said...

bukan Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk kah yg invite to tentera Kiram...kamu niiii..

D.K.M Sabah said...

Ni mesti baca tulisan MD Mutalib dari sabah kini kan.. ni mau tanya ba, MD Mutalib tu pun ahli UMNO ba... dulu masa di bela olh pemimpin UMNO, memanjang penulisan beliau memuji dan mengagungkan pemimpin UMNO... tapi bila org dah tak bagi sumber, so ritma ayat dia pun berubah menjadi ekstrim dan kontra berbanding sebelumnya... macam Anuar la ba...

Post a Comment

 

© Copyright DKM SABAH 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.