LDP: Tuntut Labih - Hasil Kurang




Debaran dan aura PRU13 semakin memuncak. Sedang parti-parti utama sibuk mengatur strategi dan perancangan masing-masing, pastinya akan wujud konflik baik yang datang dari dalam parti itu sendiri mahupun daripada komponen parti. Pastinya masalah sebegini adalah lumrah politik, pasti akan ada yang menuntut lebih daripada parti utama demi survival parti masing-masing. Pengarang menjangkakan masalah sebegini akan berlaku dalam komponen dominan BN. Menurut sumber, akan ada beberapa pemimpin dan komponen daripada BN itu sendiri yang akan menuntut kerusi dan kedudukan pada PRU13 nanti. Pemimpin yang dimaksudkan telah diketahui umum, namun parti komponen yang bakal mengambil tindakan serupa pula masih belum diketahui umum.

Liberal Democratic Party (LDP) yang merupakan sebahagian daripada komponen BN telah lama menuntut kerusi-kerusi Parlimen dan DUN hasil peninggalan SAPP. LDP kini dikaitan dengan spekulasi bahawa, pemimpin-pemimpin tertinggi parti LDP dijadualkan akan bertemu dengan Perdana Menteri (PM) Malaysia bagi membincangkan soal penambahan kouta kerusi untuk parti berkenaan pada PRU13. Sumber bual bicara pengundi dikedai kopi memaklumkan bahawa, jika Najib enggan menunaikan permimtaan LDP untuk mendapatkan kerusi-kerusi yang sebelum ini diperuntukkan kepada SAPP, berkemungkinan besar LDP akan menyertai PKR.

Untuk maklumat semua, kerusi Parlimen dan DUN yang diperuntukkan kepada SAPP pada PRU12 yang lepas terdiri daripada Kerusi (P171 Sepanggar, P190 Tawau, N14 Likas dan N16 Luyang). Kesemua kawasan yang telah diwakili oleh Parti SAPP pada PRU12 merupakan kawasan-kawasan majoritinya pengundi Cina. Maka atas dasar itu, LDP mendakwa bahawa hanya parti berkenaan yang layak untuk bertanding di kawasan tersebut dan mewakili BN pada PRU kelak. LDP kini hanya memiliki 1 kerusi Parlimen (P186 Sandakan) dan 2 kerusi DUN (N02 Tg. Kapor dan N58 Merotai). Prestasi Parti LDP pada PRU12 lalu juga ibarat terlur di hujung tanduk, yang hanya menunggu masa untuk KALAH. Hampir kesemua kawasan yang diwaliki oleh LDP berhadapan dengan situasi genti dan nyaris-nyaris kalah.

Pengarang beranggapan, kenyataan pemimpin tertinggi LDP yang berkeras untuk menuntut kawasan-kawasan peninggalan SAPP dan enggan menyerahkan kawasan genting yang diwakili oleh mereka, merupakan bukti bahawa komponen ini tidak lagi releven berada di dalam BN. Jika tuntutan LDP untuk keluar daripada BN menjadi kenyataan, itu merupakan suatu nikmat yang tidak terhingga dan sememangnya dinanti-nantikan oleh pengundi-pengundi yang diwakili oleh LDP. Pengundi-pengundi di kerusi Parlimen mahupun DUN yang diwakili oleh pemimpin-pemimpin LDP, telah lama mendambakan agar LDP digantikan dengan parti yang mampu memberikan khidmat sepenuhnya serta menjaga kebajikan rakyat tanpa mengira ras dan agama.

Perancangan LPD untuk keluar BN dan menyertai parti pembangkan dijangkakan akan memberi ruang dan peluang kepada pucuk pimpinan tertinggi BN bagi meletakkan pemimpin dan parti komponen yang bersesuaian untuk mewakili kerusi-kerusi bermasalah peninggalan LDP. Namun perkabaran ini hanyalah spekulasi dan masih diperingkat perbualan kedai kopi. Ramalan rakyat juga adalah berdasarkan suasana semasa dan perih laku parti LDP itu sendiri yang dilihat lantang dalam menuntut kerusi lebih, terutama kerusi-kerusi yang telah dikosongkan oleh SAPP.

Kepada rakyat yang diwakili oleh parti LDP, sekiranya benar LDP bertindak keluar daripada BN, anda kini berpeluang untuk sama-sama menghukum parti ini pada PRU13 yang akan datang dengan memastikan anda  tidak memangkah calon LDP sebaliknya memangkah calon BN. 

Undi anda hak anda, tapi jangan kerana undi anda, diri sendiri merana. renung-renungkan.

No comments:

Post a Comment