PAS..LEMBU DAPig tidak pernah sedar diri

Ulasan daripada artikel : Sabahkini.net

Menjelang hari-hari tibanya PRU13, maka semakin ramai la penulis-penulis dan pangarang daripada parti politik bertanding cuba menunjukkan keprihatinan mereka kepada Sabah. Sekali lagi PAS merangkap lembu kepada DAPig tanpa rasa segan silu dan cermin diri sendiri, terus dengan usaha mereka memburukkan parti yang selama ini jauh lebih baik corak pentadbirannya daripada legasi kekuasaan PAS kelantan selama lebih kurang 20 tahun. 

Sebelum ahli-ahli PAS memperkecilkan apa yang telah dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO di Malaysia, ada baiknya PAS cermin diri sendiri, legasi kekuasaan PAS di kelantan khasnya perlu di nilai, negara islam yang dikatakan selama ini jelas terserlah dengan kejayaan PAS Kelantan melahirkan penghidap HIV yang tertinggi, masalah sosial dan yang penting, selama 20 tahun lebih, PAS tidak mampu pun untuk menyediakan bekelan air bersih selama menguasai kelantan. Jangan angkuh dengan keupayaan PAS menakluki pemikiran rakyat kelantan selamat lebih kurang 20 tahun lamanya, PAS juga harus sedar, kelantan pernah nyaris-nyaris jatuh ke tangan UMNO.

PAS perlu sedar, UMNO tidak pernah pun melahirkan golongan yang terlalu fanatik terhadap parti mengatasi rasionaliti. sedar-sedarla wahai ekstremis PAS. Sebelum membincangkan soal kekuasan dan kejayaan PAS di semenanjung, PAS terlebih dahulu perlu sedar, apakah sumbangan mereka terhadap negeri Sabah. Sedakat ke hari ini pun. Kerajaan bagi bantuan RM100 untuk pelajar sekolah dan 500 untuk setiap isi rumah yang berpendapatan RM3000 kebawah pun di anggap sebagai usaha untuk pancing undi. Dalam soal penerimaan dan agihan bantuan, kekuasaan dan dasar UMNO lebih terbuka dengan tidak mengabaikan kebajikan mana-mana pihak, berbanding dengan mana-mana parti komponen dan Pakatan Rakyat terutama sekali PAS. kalaulah di takdirkan PAS, PKR dan DAP memerintah suatu hari nanti, sudah tentutah pengagihan bantuan lebih cenderung kepada penyokong pakatan dan bukannya kepada UMNO. itulah sifat ekstremis yang ada pada PAS dan pakatannya.

Pertambahan kerusi?
Kenapa PAS mempersoalkan pertambahan kerusi di Sabah dan Sarawak? dan lebih memperjuangkan soal pertambahan kerusi di Semenanjung terutama di kawasan-kawasan yang memiliki jumlah pengundi yang ramai. Dengan jelas PAS tidak pernah sedar mahupun perjuangkan hak Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Malaysia. Kerusi yang ada sekarang, adalah suatu jumlah yang kecil jika dibandingkan dengan saiz negeri Sabah dan Sarawak itu sendiri. Seharusnya Sabah dan Sarawak memiliki bilangan kerusi 2/3 daripada jumlah kerusi yang ada di Semenanjung Malaysia ketika ini, selaras dengan perjanjian Malaysia. Sekiranya PAS memperjuangkan populasi pengundi dalam proses persempadanan semula, maka secara tidak langsung PAS juga mempersoalkan hak negeri-negeri kecil dalam proses persempadanan kawasan PRU.

Pengarang berpendapat, ada atau tiada pun PAS, PKR dan DAPig di sabah memang tiada bezanya. Tiada apa pun yang pakatan rakyat di sabah mampu lakukan selain daripada memburukkan pemimpin negara. Hanya tahu mencanang keburukan orang lain, sedang keburukan sendiri di simpan bawa katil.







No comments:

Post a Comment