(Apa Kata Pengarang): Gambaran Pengagihan Kerusi Di Sabah


REALITI PENGAGIHAN KERUSI, ADALAH MILIK PENGUNDI


Tatkala Gendang mula dipalu, angin laut cina selatan semakin bergelora, maka segala khabar dari nun jauh disemenanjung sana semakin kuat berbisik ditelinga... Angin seakan-akan menyampaikan perkabaran agar bersiap sediala untuk menghadapi PRU-13. Namun angin yang semakin kencang berbisik itu turut dipanaskan lagi dengan suasana keadaan setempat. Maka terjadila angin panas yang memang bikin panas.


Merujuk kepada bebera kenyataan yang melanda baik PR mahupun BN berhubung dengan pengagihan kerusi, Pengarang amat bersetuju dengan istilah win able candidate yang digunapakai oleh BN bersama komponennya. Sebenarnya istilah ini seharusnya diperkenalkan sejak sekian lama dulu, dan bukannya sekarang. Namun demikian, Pengarang tidak beranggapan bahawa istilah tersebut sudah terlewat untuk diaplikasikan kerana kesannya dapat dilihat pada siri pilihan raya kecil yang lepas, dimana BN berjaya untuk mengurangkan populariti dan angin reformasi yang pada ketika itu kencang melanda semenanjung hinggakan bahang tersebut turut dirasai di Sarawak. Syukurlah bahang tersebut dapat disekat daripada sampai ke Sabah kesan daripada PRK Batu Sapi dan Tindakan pencegahan menangani demonstrasi Bersih di sabah. Kedua-dua kejayaan besar ini sekaligus menutup kelantangan dan memadamkan sama sekali angin reformasi yang ingin disebarkan di Sabah.


Kedua-dua kejayaan ini hanyalah suatu permulaan kepada siri PRU13 sekiranya Parti Komponen Dalam BN sedar akan realiti sebenar pengundi di Sabah. Tuntutan daripada Parti komponen di Sabah seharusnya selari dengan keinginan pengundi setempat.


Bukan niat Pengarang untuk mengajar pembaca berpolitik, kerana pengarang sedar yang pengarang ibarat budak hingusan..... namun demikian, apa yang cuba diketengahkan berkaitan dengan isu pengagihan kerusi adalah realiti dan suara sebenar daripada akar umbi. Apakah realiti tersebut:


1) Kawasan yang majoriti diwakili oleh suatu kaum atau agama perlulah diwakili oleh parti mewakili kaum atau agama tersebut. Hal ini akan membantu dalam memastikan calon dikawasan tersebut menang dengan majoriti Besar.


2) Sejauhmana Pengundi mampu bersabar. ini adalah faktor penentu kemenangan besar BN dalam PRU akan datang. Jika sekian lama akar umbi yang majoriti pengundinya hanya menyokong satu parti, maka adalah baik kerusi dikawasan tersebut diberikan kepada parti tersebut. Jika keadaan tidak berpihak kepada pengundi, maka janganlah salahkan pengundi jika majoriki kemenangan adalah kecil.


3) Calon PRU12 yang menang dengan majoriti kecil perlu dikaji semula. langkah ini adalah selaras dengan konsep win able candidate. Selalunya keputusan dengan majoriti kecil pastinya terselit seribu makna yang perlu kepada tindakan segera.... mungkin banyak isu-isu yang berbangkit hingga menjejaskan reputasi dan sokongan pengundi terhadap calon tersebut hingga pengundi menzahirkan ketidak puasan hati tersebut melalui kertas undi.

4) Jangan selesa dengan kerusi sedia ada. kenyataan ini perlu dipertimbangkan oleh semua parti komponen. Jika komponen menuntut lebihan kerusi dan kerusi sedia ada yang dimiliki oleh mereka tidak boleh di usik, itu adalah suatu langkah. Komponen harus sedar, adakah mereka benar-benar layak untuk mewakili kerusi di kawasan tersebut dengan berlandakan majoriti pengundi yang ada di kawasan tersebut.

Senarai tersebut hanya sebahagian, dan ada banyak lagi isu yang perlu di ambil kira. Mentaliti pengundi di sabah tidak sama dengan di semenanjung. Cara pengundian rakyat sabah adalah unik hinggakan PR sukar untuk menganggu-gugat kerusi-kerusi DUN dan Parlimen yang ada di Sabah. Demi menjamin kemenangan BN pada PRU ke 13, semua komponen dalam BN tidak seharusnya mementingkan diri sendiri. Pendekatan tolak ansur masih relevan lagi dalam BN dan tidak dalam PR.


by: DKMSabah.blogspot.com



No comments:

Post a Comment