RESPON PEMIMPIN SABAH TERHADAP ROMBAKAN KABINET



Datuk Seri Musa Aman (Ketua Menteri Sabah)
Perdana Menteri sebagai pemimpin dan pentadbir kerajaan memerlukan barisan yang menyokong penuh serta dapat bekerja dengannya buka saja untuk membangun negara tetapi mempunyai tanggungjawab bersama untuk menghadapi apa saja cabaran sekarang dan di masa akan datang. Ia adalah prasyarat asas bagi sebarang kerajaan di mana-mana di dunia.

Mengucapkan tahniah kepada semua yang dilantik dalam barisan kabinet Persekutuan baharu termasuk pelantikan Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak dan Datuk Wilfred Madius Tangau di atas pelantikan mereka dalam barisan kabinet baharu ini.

Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Mantan Menteri KKLW/ MP P189 Semporna)
Rombakan Kabinet Persekutuan kelmarin adalah hak Perdana Menteri melakukannya termasuklah dengan menggugurkannya. Pandangan yang diberikan adalah demi untuk menguatkan UMNO dan niat itu bertujuan meletakkan negara di landasan yang sepatutnya.

“Sekiranya ini dianggap tidak selari dengan pendirian YAB Dato Sri Najib, maka itu adalah hak beliau sebagai PM untuk membuat rombakan”.

Datuk Marcus Makin Mojigoh (MP P173 Putatan)
Menyifatkan Mantan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (Datuk Ewon Ebin) sebagai seorang yang profesional. Menurutnya, Ewon telah menjangkakan pengumuman rombakan itu. Parti UPKO berbangga dengan beliau dan mengucapkan selamat kembali dan sama-sama membantu menguatkan kembali jentera UPKO Sabah.

Datuk Teo Chee Kang (Presiden LDP)
Rombakan akan mengukuhkan lagi Kabinet Persekutuan sebagai satu pasukan bersatu. Kabinet PM memerlukan satu Kabinet yang bercakap dalam satu suara, yang tanpanya kerajaan tidak akan dapat berfungsi sepenuhnya dan di sebuah negara yang mengamalkan demokrasi Westminister, PM memegang tanggungjawab untuk membentuk dan menyusun semula kabinetnya.

Datuk Seri Dr. Salleh Tun Said Keruak (Mantan Speaker DUN Sabah/ Menteri KKMM)
Sebarang kritikan dan perbezaan pendapat di kalangan anggota kabinet perlu dibuat melalui saluran ditetapkan. Perbezaan pendapat di kalangan jemaah Menteri itu sendiri tidaklah boleh dilaungkan kepada masyarakat kerana ia bertentangan dengan konsep collective responsibility yang menjadi amalan sistem demokrasi.

DSP Masidi Manjun (ADUN N30 Karanaan)
Pelantikan Kabinet adalah hak mutlak PM. “Beliau memilih orang yang dapat bekerjasama dengannya. Sekiranya ada menteri yang hilang keyakinan terhadap PM yang melantik mereka pada mulanya, menteri berkenaan sepatutnya meletak jawatan secara sukarela atau bersedia untuk digantikan”.

Datuk Samsuddin Yahya (ADUN N43 Sekong)
Rombakan Kabinet Persekutuan merupakan hak beliau (Najib) selaku PM untuk memilih pemimpin yang boleh mengukuhkan lagi kekuatan kepimpinan negara.
“Saya menyambut baik keputusan yang diambil dan berharap barisan Kabinet yang baru dilantik akan menjalankan tanggungjawab mereka kepada rakyat dan negara dengan penuh komited”.

Datuk Saddi Abdul Rahman (ADUN N48 Sukau)
Menyifatkan rombakan Kabinet Pusat yang diumumkan kelmarin sebagai tindakan bijak bagi memastikan jentera kerajaan berjalan lancar. Keputusan membuat rombakan adalah hak mutlak PM yang difikirkannya terbaik untuk rakyat dan negara keseluruhannya.

Chew Kok Woh (Ketua Bahagian MCA P185 Batu Sapi)
Rombakan dalam kabinet sedia ada seperti itu sudah dijangka akan berlaku. PM memerlukan satu kumpulan pemimpin dalam Kabinet yang boleh dipercayai.

“Kumpulan ini tentunya terdiri daripada mereka yang boleh bekerja bersama beliau (Najib) dan beliau juga percaya kumpulan ini boleh menjalankan tanggungjawab bersama dengannya”.

No comments:

Post a Comment