Kerajaan Persekutuan Akan Beri Anugerah Kepada Malim Gunung

Dewan Kinabalu (Kinabalu Park)

Perdana Menteri menzahirkan penghargaan kepada KM Sabah kerana sudi menjemput PM datang ke Sabah.

Dalam ucapannya, PM menjelaskan mengapa beliau tidak datang ke Sabah pada hari kejadian gempa melanda kerana padi hari yang sama merupakan hari jadi YDPA dan jemputan Raja Arab Saudi.

Perkara pertama yang difikirkan PM pada ketika itu adalah meminta sambutan rumah terbuka pesta kaamatan di ranau dibatal dan mengarahkan TPM melakukan lawatan.

PM merasakan amat mustahak untuk datang ke Sabah meskipun SAR hampir tamat, namun tetap teruskan lawatan untuk menyampaikan mesej bahawa Kerajaan Persekutuan akan bersama-sama kerajaan negeri dalam senang dan susah.

Lawatan juga untuk mengenalpasti apa tindakan susulan yang difikirkan perlu untuk memperbaiki dan memulihkan gunung kinabalu sebagai sebuah pusat tarikan pelancongan.

Beliau menyatakan, atas nama kerajaan pusat amat berpuas hati dengan segala tindakan SAR. Sebarang kelemahan yang dimainkan oleh sesetengah pihak tidak bertanggungjawab adalah tidak benar kerana SOP menitikberatkan elemen keselamatan terlebih dahulu, mana-mana yang boleh diselamatkan akan diselamatkan terlebih dahulu. Pada masa yang sama, PM memuji kerjasama agensi kerajaan negeri dan persekutuan dan SAR.

PM Memuji dan mengagumi sumbangan Malim Gunung dalam SAR yang sanggup membahayakan diri dalam usaha menyalamat dengan keberanian yang luar biasa.

Kerajaan pusat dengan syor kerajaan negeri akan memikirkan pemberian atau anugerah yang difikirkan bersesuaian untuk menghargai jasa dan sumbangan mereka yang terlibat dan terkorban.

Cadangan untuk menggunakan teknologi terkini seperti sensor di kawasan gunung kinabalu. Sensor ini membolehkan kita memantau gempa kecil. Namun kemampuan untuk mengesan gempa bumi besar adalah suatu yang diluar kawalan dan diserahkan kepada pakar.

PM turut mencadangkan 6 pendaki dengan 1 malim gunung dan dibekalkan dengan walkie talkie.

Keperluan penggunaan helikopter akan dipertimbangkan mengikut kesesuaian serta mencadangkan agar Kawasan Landing point diperluas.

kerajaan pusat bersetuju memberi sumbangan10juta kepada kerajaan negeri dalam usaha memulihkan kerosakan dan kerja-kerja pemulihanan gunung kinabalu.

Pesuruhjaya singapura menyampaikan ucapan takziah dan surat penghargaan daripada PM singapura kepada segala usaha kerajaan negeri dan persekutuan dalam usaha menyelamat.

Bencana gempa yang melanda negeri pasti ada hikmahnya dan meminta semua pihak agar tabah dan bersabar.

No comments:

Post a Comment