Tuesday, August 16, 2011

 
Dah teruk kena hentam dengan umat Islam seluruh negara, terus tukar statement yee...? Baik punya konar nampaknya Exco Agama ni dalam isu larangan baca Quran sebelum subuh di Penang..

Hari tu dia kata larangan baca Quran diFATWAkan sebab ia menyalahi syarak.., dan surat arahan melarang bacaan Quran sebelum subuh dikeluarkan untuk semua masjid didalam negeri..

Sekarang ni bila rakyat bising.., dia sudah tukar kata yang tu hanyalah surat pemberitahuan.. Kononnya larangan baca Quran tu untuk jaga sensitiviti masyarakat berbilang kaum yang nak tido waktu subuh...

Kan dah terbukti bahawa bacaan Quran sebelum subuh terpaksa di"HARAM"kan di Penang sebab nak jaga hati puak-puak kafir laknatullah DAP...

So sekarang ni kafir lagi berkuasa terhadap Islam yang jadi agama rasmi di Malaysia lah.. Lepas ni kalau kafir tak boleh tido pasal AZAN.., kena perlahankan jugak lahh..?

Memang betul lah Exco Agama Penang ni barua kafir DAP.. Kalau dia dan kerajaan DAP tak masuk campur dalam hal ni, kenapa dia asyik buat statement saja? Kenapa bukan pihak JHEIPP yang buat kenyataan akhbar?

Mangkuk hayun punya Malik.. Patut lah orang Penang panggil dia Malik ITIK.. Mulut dia memang celupar sama macam ITIK..

Eloklah dia jadi barua DAP pun... Kafir tu memang suka sangat makan ITIK.. Tambah-tambah itik gantung... Hahahaha...




Pekeliling yang dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang bersabit hukum membaca Al- Quran sebelum waktu Subuh menggunakan pembesar suara adalah salah disisi syarak', adalah pemberitahuan bukannya arahan mutlak, menurut Exco Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim.

Justeru beliau berkata, terpulang kepada kebijaksanaan pengurusan masjid dan surau seluruh negeri itu, sama ada mahu menerima pemberitahuan tersebut ataupun tidak.

"Ini bukan surat arahan tetapi surat surat pemberitahuan untuk masyarakat setempat mengamalkannya, di dalam kehidupan bermasyarakat.

"Terpulanglah kepada masjid- masjid dan surau untuk melihat keputusan ini dan menerima keputusan jawatankuasa fatwa tersebut," tegasnya.

Malik menjelaskan hukum tersebut diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri sejak April lalu dan hanya disahkan pada bulan Jun 2011.

Tambahnya lagi, mesyuarat jawatankuasa itu dipengerusikan mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad dan disertai ulama, professional agama serta wakil daripada istana.

Keputusan itu kemudiannya diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Pulau Pinang untuk dihebahkan kepada setiap masjid dan surau dinegeri ini.

"Keputusan itu kemudiannya disampaikan kepada Jabatan Agama Islam untuk dipanjangkan sebagai maklumat kepada masjid- masjid," katanya.

Keputusan tersebut dicapai setelah mendapati bacaan ayat suci Al- Quran sebelum waktu Subuh menggunakan pembesar suara mengganggu masyarakat setempat dan menerbitkan rasa kurang senang di kalangan masyarakat berbilang bangsa.

Mengulas tindakan sesetengah pihak yang mengaitkan kerajaan negeri dengan keputusan tersebut, Malik menegaskan kerajaan negeri tidak pernah campur tangan dalam isu tersebut berikutan ia adalah dibawah bidang kuasa majlis fatwa.

"Perkara ini langsung tidak ada kena mengena dengan kerajaan negeri dan tidak pernah dibincangkan pada mana- mana peringkat," jelasnya.

 (Sumber:http://mediapermatangpauh.blogspot.com/2011/08/panas-exco-agama-penang-mengaku.html)
Share this Article on :

No comments:

Post a Comment

 

© Copyright DKM SABAH 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.