Minggu lepas (02.10.2013) DKM Sabah bersama beberapa orang sahabat telah mengadakan kunjungan hormat ke Pejabat Mufti Sabah (Ust. Hj. Bungsu). Partama kali menjejakkan kaki ke pejabat beliau, kami disambut dengan penuh keramahan oleh beliau sendiri. Pertemuan yang berlangsung tanpa dirancang tetapi berjalan lancar meskipun Mufti sendiri sibuk dengan tugasan beliau, namun masih sanggup memperuntukkan sedikit masa beliau untuk melayani kunjungan kami.
Di awal perbualan kami sempat menanyakan adakah kami merupakan orang pertama yang datang bertemu beliau untuk bertanyakan berhubung kenyataan beliau pada "Simposium Mendepani Agenda Asing Melayu Dalam Krisis Kepimpinan". Ust. Bungsu menjawab telah ramai NGO Islam yang datang mengunjungi beliau dan bertanya apa perkara sebenar yang cuba disampaikan olehnya pada simposium berkenaan.
Berikut beberapa soalan yang sempat pihak DKM Sabah ajukan dalam masa yang agak terhad (Susunan soalan ini adalah mengikut kesesuaian kerana soalan yang dikemukakan pada ketika itu adalah tidak tersusun , spontan dan berdasarkan sedikit bacaan di saat-saat akhir):
1. Apakah maksud sebenar yang cuba disampai oleh mufti melalui konsep "Memelayukan rumpun Melayu". Adakah Mufti ingin orang-orang muslim mendahulukan agama daripada bangsa atau sebaliknya?.
"Bukan soal Islam dahulu atau bangsa dahulu.
Ia dalam konteks kita di Malaysia ini, kaitan antara bangsa Melayu dengan Islam
itu amat rapat. Malah jarang-jarang bangsa di dunia ini yang dikaitkan dengan
Islam, secara bertulis.
Takrifan Melayu dalam perlembagaan (1. Beragama Islam, 2. Bahasa Melayu, 3.
Budaya Melayu)".
"Oleh kerana takrifan itu cantik, bila kita
bercakap soal perpaduan umat pada simposium itu hasil daripada perbalahan
politik dan akhir-akhir ini perbalahan fahaman akidah (sudah ada orang Melayu
Syiah, sudah ada orang Melayu Kristian, sudah ada Melayu Liberal, plural) belum
masuk lagi ajaran sesat dan lain-lain, jadi kacau bilau Melayu kita".
"Dari segi undang-undang Perlembagaan kita,
kedudukannya cantik, ada kolerasi dengan Islam jadi bukan soal siapa dulu siapa
kemudian".
"Dalam simposium itu saya sebut dari sudut
syiasah syariah “kepintaran kita dalam menangani masalah perpaduan ini macam
mana?". Perpaduan memang NAS yang jelas “Wajib” seorang Islam itu melaksanakan
perpaduan".
(Seperti dalam Surah Ali Imran ayat 103)
Dan
berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah
kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu
bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan diantara hati
kamu (sehingga kamu bersatu- padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu
dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu
telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa
jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam
juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya,
supaya kamu mendapat pertunjuk hidayahNya.
"Dalam konteks isu yang timbul ini
(Memelayukan bangsa lain) tiada juga isu misal kata orang memahami ilmu antropoligi (Tahu asal usul bangsa),
etnografi (tahu susur galur bangsa) dan Sejarah".
"Istilah yang saya timbulkan MEMELAYUKAN RUMPUN MELAYU etrinya, dari
segi etnografi dan antropologi kita semua ini adalah rumpun Melayu yang berada
di Malay Archipelago (Kepulauan Melayu) ini rumpun Melayu yang katanya lebih 200juta".
"Dalam konteks kita di Borneo ini, apapun
suku bangsa mengikut sarjana bukan mengikut saya (Ustaz Bungsu @ Aziz Jaafar)
adalah rumpun Melayu".
"Sebab itulah saya menyeru perpaduan Islam
dalam konteks Sabah (oleh kerana orang Sabah, bukan semua suku bangsa mengaku
dia Melayu tidak seperti di Semenanjung). Maka itulah saya mencadangkan,
sebagai penyelesaian kepada perpaduan ini (mungkin ada juga cara lain),
suku-suku yang rumpun Melayu ini mesti mereka menganggap mereka sebagai orang
Melayu, bukannya menukar identiti (Kalau Dusun hilang sudah Dusunnya, tidak
boleh sudah makan inava, tuhau), tukar nama jadi Melayu, cakap Melayu…,tidak,
itu kekal sebab itu Allah S.W.T telah kurniakan dan ianya akan kekal".
"Tapi rumpun itu, biar dia berasa berada di
bawah rumpun (payung) rumpun Melayu. Sebab itu fakta dan itu sebenarnya yang saya cuba ketengahkan".
"So bila yang Islam ini, etnik muslim ini
tapi dia merasa dia ini Melayu berada di bawah rumpun Melayu. Suku dia kekal
("kalau Dusun, Dusun la ba…kalau Rungus, Rungus la ba… kalau Tidung, Tidung
la…, kalau Bajau, Bajau la ba… tapi ada ikatan Melayu.... Itu saja").
2. Adakah pandangan Mufti ini berdasarkan
pendekatan yang diambil oleh Nabi Muhammad SAW yang menyatukan Muhajirin dan Ansar?
"Secara langsungnya tidak, tetapi secara
dasarnya “Apapun yang kita buat memang dasarnya adalah Islam”. Pertama kita mahu umat
Islam bersatu, dasarnya apa…? (al-Quran dan Sunnah). Al-Quran suruh kita
bersatu (Ayat dalam Surah Ali Imran ayat 103). Jadi caranya yang
kita ada di sini, Melayu itu sudah ada tapak yang bagus dan ada kaitannya
dengan Islam (dari segi kesusahteraan, istilah arab yang di Melayukan) sampai
kepada budaya kita dia sudah jadi perkataan agama".
"Saya melihat potensi Melayu
itu sudah rapat dengan Islam, jadi suku-suku yang ada, oleh kerana mereka itu
memang rumpun Melayu “Why not we return
back to the track” (kembali semula ke landasan yang umum/ asal yang global,
iaitu kita ini rumpun Melayu, jadi cadangan itu timbul di situ".
3. Bagaimana pula pandangan Mufti bila ada pihak menganggap
cadangan mufti ini sebagai usaha untuk menghapuskan etnik lain (Penghapusan
Etnik)?
"Penghapusan etnik seperti di Bosnia?, jauhnya diorang berfikir. Macam mana saya mahu menghapuskan etnik,
contohlah mahu menghapuskan etnik Dusun menjadi Melayu, Saya pun separuh Dusun
(aina, macam mana saya mahu menghapuskan keDusunan yang ada dalam diri?...) saya
bukan orang semenanjung saya orang Brunei campur Dusun, jadi macam mana saya mahu
buang Dusun (dahulu, orang Brunei makan ambuyat) jadi macam mana saya mahu
paksa diri saya jangan makan ambuyat dan makan nasi sahaja kerana orang Melayu
makan nasi?. Ertinya budaya ini, Allah SWT sudah berikan dan tidak boleh dibuang. Maka tidak wujud etnik cleansing".
4. Bagaimana pula Mufti melihat konteks
perpaduan di Sabah, adakah sama dengan suasana di semenanjung atau berbeza?
"Mungkin ada sedikit perbezaan tapi asas
Melayu dan Islam itu mungkin ada relevannya. Saya bukan bermaksud jangan kamu
mengaku Bajau, jangan kamu mengaku Dusun, jangan kamu mengaku Brunei.. mengaku
kamu Melayu, IC pun ditukar, suku bangsa tiada suda, semua pun jadi Melayu….itu
semua tidak betul, bukan itu maksudnya, dan kalaupun saya cadangkan itu,
maksudnya saya sudah bingung".
"Saya sendiri separuh Brunei dan separuh
Dusun"… orang Dusun bilang, adih-dih dia bilang, macam mana mau buang?".
"Jadi isu ini lebih Menjurus kepada Perpaduan Islam. Jadi
akan datang, selagi usaha untuk berpadu itu masih ada dan umat Islam belum bersatu, kita akan terus bercakap
mengenai perpaduan umat Islam".
5. Bagaimana pula dengan respon mufti berhubung tindakan dan tuntutan segelintir pihak yang mendesak agar mufti minta maaf?
"Tidak timbul isu minta maaf, ini hanya untuk
orang yang buat salah. Ini sebenarnya dorang main radak (Hentam Kromok) saja ba ni".
"Istilah Memelayukan itu, kalau orang hadir
di situ dia akan faham apa yang saya maksudkan. Memelayukan Rumpun Melayu. Saya
pun "sebut" Rumpun Melayu, ertinya kita semua ini rumpun Melayu dan bukannya
menukar etnik. (Macam mana mau tukar etnik?) apa lagi di Sabah. Saya faham ba tu,
sebab saya bukan orang semenanjung, saya lahir di Sabah".
6. Harapan mufti berhubung isu ini “adakah
Mufti berharap isu ini akan terhenti di sini ataupun mungkin ada perbincangan
lain atau mufti sendiri akan membuat kenyataan akhbar agar isu ini tidak dimanipulasi”.
Manipulasi sukar dielak, “Mulut tempayan
boleh ditutup, mulut tangki juga bleh ditutup tapi mulut orang walaupun lebih
kecil daripada mulut tangki itu, susah kita mahu tutup apatah lagi sekarang
komunikasi semakin canggih”.
"Harapan kita, oleh kerana tujuannya tadi
untuk perpaduan Islam, selagi tidak berpadu selagi itu tidak terhenti. Memang
kita kena berkerja untuk menjadikan orang Islam ini bersatu-padu dan dalam masa
yang sama menghormati orang bukan Islam (kepercayaan masing-masing) apa yang
saya lontarkan ini bukan isu politik, bukan juga isu agama".
"Sebenarnya orang bukan Islam tidak berapa
kena bila dorang respon sebab saya fokus kepada suku-suku Islam, tapi kalau ada
orang bukan Islam respon, dia ada hak untuk respon tapi macam tiada kena
mengena la, (macam kita marah Obama, dia kenakan cukai berlebihan di US, biarla
bah Negara dia juga, yang kita sibuk buat apa?….lebih kurang macam tu) tapi oleh
kerana kita hidup ada juga kaitannya (kita hidup satu Negara), tapi pada saya
ini Isu untuk orang Islam Sahaja, untuk menyatukan orang Islam".
7. Usaha/ Inisiatif Mufti untuk menyelesaikan isu
ini?
"Isu ini biarla ba… macam kita ni
budak-budak ba… kalau dia marah-marah kita dalam blog, biarkan saja, biarkan
dorang keluarkan dorang punya pandangan, sebab susah kita mahu sekat…. Sebab
bagi kita orang beriman yang ada pertimbangan rasional ini, nasihat saya yang
pertama, tanya dulu yang betul, jumpa
saya sebab saya terbuka (Tompinai apa ba kau sakap ini…) jadi saya boleh
terangkan. Siapa-siapa pun boleh datang berjumpa saya tidak kira apa bangsa dan agama".
Sedikit info: bagi mereka yang melabel Mufti sebagai mufti UMNO. Jika tidak faham prosedur pelantikan seseorang mufti, sebaiknya jangan sewenang-wenangnya melemparkan tuduhan. Pelantikan mufti tidak akan sama dengan politik. Seorang pemandu teksi pastinya boleh menjadi ahli politik/ YB walaupun tahap pendidikannya tidak setinggi mana, tetapi pelantikan mufti jauh berbeza. Info pelantikan Mufti >>>KLIK
Sekiranya ada kemusykilan, mohon berjumpa sendiri dengan mufti dan bertanya. Berjumpalah, dan bertanyalah, itu jauh lebih baik dari sekadar melemparkan tohmahan.
Aku cukup yakin dan pasti, jika anda semua bertemu mufti, pastinya anda semua akan tertarik dengan cara beliau mengolah ayat, buah fikiran dan cara beliau melayani pertanyaan tetamu beliau.
Aku cukup yakin dan pasti, jika anda semua bertemu mufti, pastinya anda semua akan tertarik dengan cara beliau mengolah ayat, buah fikiran dan cara beliau melayani pertanyaan tetamu beliau.
Pesanan DKM Sabah;
JADILAH MANUSIA BERAKAL , DAN BUKANNYA DAJJAL
3 Comments
SALAM HORMAT BUAT SEMUA WARGA SABAHAN
ReplyDelete1. CABARAN KEDAULATAN PERJANJIAN 20 PERKARA DI ANTARA SABAH DAN MALAYA
PERKARA 1: AGAMA
“Walaupun tidak ada bantahan kepada ketetapan bahawa Islam sebagai agama rasmi Malaysia, namun di Borneo Utara tidak ada agama rasmi Negara, dan peruntukan-peruntukan yang berkaitan dengan Islam di dalam Perlembagaan Malaya sekarang ini tidak berkuatkuasa terhadap Borneo Utara.”
2. CABARAN MENGADABI PELBAGAI ETNIK BANGSA MANUSIA
“Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu pelbagai bangsa, suku kaum dan puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahuai, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya. - Al Quran (49:13)
3. CABARAN NILAI MURNI AGAMA BESAR DUNIA
“Nilai baik semua agama harus dihargai oleh semua penganut beragama sebagai intipati kesejahteraan sesama manusia.” - Naspazi
4. TERAS AGAMA BESAR DUNIA
HINDU: “Inilah rangkuman dari seluruh kewajipan: jangan lakukan kepada orang lain apa yang menyakitkan jika dilakukan kepadamu.” (Mahabharata 5:1517)
BUDDHA: “Jangan menyakiti orang lain melalui cara-cara yang menyakitkan bagi dirimu.” (Udana 5:1)
KRISTIAN: “Segala sesuatu yang kamu kehendaki supaya orang lakukan kepadamu, lakukanlah demikian juga kepada mereka.” (Matius 7:12)
ISLAM: “Tidak seorangpun di antara kamu yang beriman, sehinggalah kamu mengasihi saudara-saudara mu (manusia bersaudara), sebagaimana kamu mengasihi diri kamu sendiri.” (Sahih: Bukhari - Muslim).
5. KONSEP TUHAN AGAMA BESAR DUNIA
HINDU: “Tuhan itu tidak dapat disepertikan, Tuhan disebut dengan nama yang banyak, bukan Tuhan yang banyak”.
BUDDHA: “Tuhan itu suatu yang tidak dilahirkan, tidak dijelmakan, tidak diciptakan dan yang mutlak”.
KRISTIAN: “Tuhan itu maha Esa dalam Tritunggal yang kudus”.
ISLAM: “Tiada Tuhan, selain Allah”.
6. AGAMA SIMPAI KASIH SAYANG SESAMA INSAN
Hanya ada satu bahasa, bahasa hati;
Hanya ada satu kasta, kasta manusia;
Hanya ada satu hukum, sebab dan akibat; dan
Hanya ada satu agama, agama kasih sayang.
Kasih sayang dalam fikiran adalah kebenaran;
Kasih sayang dalam pemahaman adalah ketenangan;
Kasih sayang dalam perasaan adalah kelembutan; dan
Kasih sayang dalam tindakan adalah keindahan.
KASIH SAYANG TERBAIK
- Naspazi (30 Jun, 2007)
Layan cerita buaya nih... http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1607&idc=8888#.UlcvAlDQmos
ReplyDeleteTo: Tuan/Puan Admin dan Mufti.
ReplyDeleteMe:
Apa yang saya faham mengenai isu "MEMELAYUKAN RUMPUN MELAYU"
Seperti kata Mufti;
"Istilah Memelayukan itu, kalau orang hadir di situ dia akan faham apa yang saya maksudkan.Memelayukan Rumpun Melayu. Saya pun "sebut" Rumpun Melayu, ertinya kita semua ini rumpun Melayu dan bukannya menukar etnik. (Macam mana mau tukar etnik?) apa lagi di Sabah. Saya faham ba tu, sebab saya bukan orang semenanjung, saya lahir di Sabah".
Apa yang saya faham dan pertahankan adalah seperti ini:
"MeMelayukan"
1. bermaksud, menukarkan/menggantikan/mengubah/menghapuskan sesuatu bangsa kepada bangsa Melayu.*
*(Melayu merupakan bangsa dan bukan agama)
"RUMPUN MELAYU"
(Seperti kata mufti,"Saya pun "sebut" Rumpun Melayu, ertinya kita semua ini rumpun Melayu")
1. ertinya kita semua ini rumpun Melayu
i. 'kita semua' bererti semua orang Sabah@semua bangsa Sabah termasuk semenanjung.
ii. 'rumpun Melayu', apa yang mufti faham dengan rumpun melayu itu adalah segala bangsa di sabah (kadazan, dusun, murut, bajau, etc.). Maksud saya ialah Rumpun melayu adalah semua bangsa ada di malaysia.
Siapakah yang dikatakan Rumpun Melayu itu?
fikirlah wahai orang Sabah....
Oleh itu, maksud "MeMelayukan Rumpun Melayu ialah:
1.menukarkan Rumpun Melayu(iaitu Bangsa di seluruh sabah iaitu kadazan, dusun, murut, bajau, etc. termasuk Semenanjung) kepada Bangsa Melayu.
(Ethnic Cleansing)
2.menggantikan Rumpun Melayu(iaitu Bangsa di seluruh sabah iitu kadazan, dusun, murut, bajau, etc. termasuk Semenanjung) kepada Bangsa Melayu.
(Ethnic Cleansing)
3.mengubah Rumpun Melayu(iaitu Bangsa di seluruh sabah iaitu kadazan, dusun, murut, bajau, etc. termasuk Semenanjung) kepada Bangsa Melayu.
(Ethnic Cleansing)
4.menghapuskan Rumpun Melayu(iaitu Bangsa di seluruh sabahiaitu kadazan, dusun, murut, bajau, etc. termasuk Semenanjung) kepada Bangsa Melayu.
(Ethnic Cleansing)