Dipetik: Edaran Forum anjuran
Angkatan AMANAH Merdeka Y.B.M. Tengku Razaleigh Hamzah
Presiden Angkatan Amanah Merdeka
Malaysia (AMANAH)
Di Majlis Forum anjuran Angkatan
AMANAH Merdeka Malaysia Cawangan Sabah
Pada hari Jumaat 29.11.13 jam
3:00 petang bertempat di sekolah Menengah Kian Kok, Jalan Tuaran, Kota KInabalu
Banyak yang telah ditulis
mengenai penubuhan Malaysia dan pada dasarnya, pandangan dalam tulisan-tulisan
ini adalah konsisten. Namun, dukacita saya nyatakan bahawa pengetahuan mengenai
penubuhan Malaysia adalah pada tahap yang tidak memuaskan, terutama di kalangan
golongan masyarakat muda kita. Kita tidak seharusnya mengambil mudah sejarah
dan masa lampau kita kerana sejarahlah yang menentukan duduk kita pada hari
ini. Kejahilan yang wujud ini adalah sangat menyedihkan dan kita harus ingat
bahawa seandainya dimanipulasi dan dieksploitasi oleh golongan tertentu akan
menjadi cukup merbahaya dan mungkin saja akan mengancam kestabilan dan
kesejahteraan kita.
2. Daripada pengamatan dan penelitian saya, adalah tidak
keterlaluan untuk menyimpulkan bahawa masyarakat kebanyakan yang separa umur
dari Sabah dan Sarawak tidak mengetahui dengan jelas mengenai penubuhan
Malaysia, apa lagi golongan masyarakat yang sama dari Semenanjung. Apa pun,
satu perkara yang pasti adalah kebencian dan rasa tidak puas hati bila mana
Sabah dan Sarawak dianggap dan disamakan dengan 11 negeri lain di Semenanjung.
Terdapat juga isu-isu lain, tetapi yang paling sering dipersoalkan adalah
mengenai salah tanggap ini. Rasa tidak puas hati ini kedengaran di awal 80an
lagi tetapi tidak pernah mencul di forum-forum yang rasmi. Namun demikian,
ianya tetap kekal sebagai kudis yang mempunyai potensi untuk pecah dan
memberikan kesengsaraan.
3. Parlimen pada penggal ini menyaksikan usul yang dibawa oleh
anggota dari Sabah untuk melihat kembali Perjanjian 20 Perkara yang melibatkan
Sabah. Walaupun, ianya tidak diberikan keutamaan, dan tidak dibahaskan, saya
fikir usahanya adalah satu permulaan yang baik. Paling tidak, akan tercatat
rekod mengenai isu ini selain dari menyuntik perasaan ingin tahu di kalangan
anggota-anggota yang lain.
4. Semaraknya jangkauan internet dan media sosial seperti Blog
dan Facebook yang mencapai ke setiap pelusuk tanah aia, telah merubah keadaan.
Hari ini, kebanyakan orang ramai mulai sedar tentang kemarahan rakyat Malaysia
dari Sabah dan Sarawak mengenai isu ini. Rasa tidak puas hati ini akan memuncak
dengan kedatangan 16 September. Rungutan mengenai janji yang tidak ditepati
akan memenuhi halaman media dengan berbagai cara. Rasa tidak puas hati ini
datang dari hampir semua golongan masyarakat kita, sama ada dalam bentuk
tulisan, ucapan dan sebagainya. Golongan yang mewakili pertubuhan agama
menyatakan pemikiran mereka dari sudut agama dan golongan bisnes (ahli
perniagaan dan sebagainya) membincangkan dari perspektif ekonomi. Isu-isu yang
sering diutarakan termasuklah pendidikan, hak asasi manusia dan politik.
5. Terdapat banyak rungutan dan perasaan tidak puas hati yang
diluahkan, tetapi sayang ianya tidak pernah dianggap secara serius. Lebih
mendukacitakan lagi, dengan pendedahan yang berlaku dan kemudahan untuk
mengakses maklumat, masih tidak ramai anggota masyarakat yang mula berjinak
membelek sejarah dan mengambil tahu proses yang terjadi sehingga tertubuhnya
Malaysia. Oleh yang demikian, saya berhasrat untuk memanfaatkan kesempatan ini
dan memberikan perspektif yang sekomprehensif mungkin dan mudah-mudahan saya
mampu untuk mencuit dan mewujudkan perasaan ingin tahu yang mendalam di kalangan
hadirin sekalian. Tetapi sebelum itu, saya fikir ada baik untuk kita melihat
kepada beberapa rungutan yang sering muncul.
6. Ahli akademik dari Sabah dalam penulisannya telah membuat
kenyataan yang sangat mengkhuatirkan mengenai apa yang terjadi terkait dengan
penubuhan Malaysia. Beliau menegaskan bahawa rakyat Sabah dan Sarawak bersetuju
untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia dengan kefahaman bahawa kepentingan
kedua-dua negeri akan terus dipelihara. Kepentingan ini termaktub dalam
Perjanjian 20/18 Perkara, London
Agreements dan Inter Governmental
Report (Jawatankuasa Antara Kerajaan [JAK]). Beliau menekankan bahawa
kepentingan Sabah dan Sarawak tidak dipelihara atau dijaga dan malah diambil
mudah dengan sesuka hati dan perkara berkaitan ditentukan mengikut kehendak dan
keinginan Kuala Lumpur. Beliau menambah lagi dengan menyatakan bahawa Sabah dan
Sarawak merupakan rakan kongsi kepada Persekutuan Tanah Melayu dalam Malaysia
dan bukannya merupakan dua daripada 13 negeri dalam Malaysia. Sekumpulan ahli
politik yang berasa dari Malaysia Timur dan beberapa aktivis sosial pergi lebih
jauh dengan menggambarkan bahawa pelanggaran hak ini sebagai usaha “mencuri”
(memanfaatkan) kekayaan mereka.
7. Terdapat juga rungutan dari Sarawak yang memilih untuk menggambarkan
permasalahan ini secara simbolik. Pelubuhan Malaysia dilihat sebagai
perkahwinan dengan perjanjian prenuptial, iaitu, Perjanjian 18 Perkara. Beliau
menjelaskan bagaimana si isteri, yakni Sarawak, telah dikecewakan oleh si suami
(Kuala Lumpur) yang tidak memberikan perhatian yang wajar, tetapi tetap menjadi
isteri yang setia, taat, berbuat baik dan bertanggungjawab.
8. Baru-baru ini, seorang ahli politik Sabah mengatakan dengan
lantang bahawa Sabah adalah milik rakyat Sabah dan bukannya Malaysia kerana
Perjanjian Malaysia belum dilaksanakan. Beliau berhasrat agar pelaksanaan
perjanjian ini disemak semula dan pada masa yang sama menangani rasa tidak puas
hati rakyat Sabah dan Sarawak. Beliau juga menyatakan bahawa Sabah telah
kehilangan sebahagian besar daripada 20 Perkara yang disepakati terutama
apabila keputusan yang berkaitan dengan Sabah, diputuskan oleh Kuala Lumpur
semata-mata. Lebih buruk lagi, beliau merasakan bahawa Sabah telah dilayan
seperti sebuah negeri jajahan (koloni) dan bukannya sebagai rakan kongsi yang
sama dalam Malaysia. Seorang Paderi Besar Sabah, yang bercakap pada Hari
Malaysia 2012, mempersoalkan sama ada perjanjian yang menegakkan kebebasan dan
hak-hak serta adat resam negeri dipelihara. Beliau juga dengan jelas menyatakan
bahawa kesepakatan mengenai penjagaan hak-hak inilah yang meyakinkan Sabah
(North Borneo ketika itu) dan Sarawak untuk membentuk Malaysia bersama dengan
Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura.
9. Seorang aktivis dengan gelaran anak jati Sabah, dalam melepaskan kekecewaan beliau, tanpa
berselindung menegaskan bahawa rakyat Malaysia di Semenanjung adalah salah
apabila menyatakan bahawa Sabah menyertai Malaysia. Hakikatnya, Malaysia tidak
pernah wujud tetapi hanya wujud apabila Sabah, bersama-sama dengan Sarawak,
Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu bergabung dan membentuknya. Beliau
mendakwa bahawa Perjanjian 20 Perkara dan Batu Sumpah (didirikan di Keningau
sebagai peringatan sokongan Sabah untuk penubuhan Malaysia dan perjanjian 20
Perkara) tidak dihormati dan telah diketepikan oleh Kuala Lumpur. Kekesalan
beliau dapat dilihat dengan kata-kata yang terluah, “Batu Sumpah” dan
Perjanjian 20 Perkara secara perlahan-lahan dan berterusan diremehkan dan
diketepikan oleh Kuala Lumpur.
10. Sentimen yang sama juga diutarakan
oleh seorang ahli profesional dari Sarawak. Beliau malah pergi lebih jauh
dengan menyatakan wajar bagi Sarawak untuk memilih keluar daripada Malaysia
kerana layanan yang tidak baik daripada Kuala Lumpur yang melanggar Perjanjian
18 Perkara. Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa terdapat kebaikan untuk berada
dalam Malaysia tetapi perkara yang terkandung dalam Perjanjian 18 Perkara perlu
dipelihara dan dihormati.
11. Gambaran di atas adalah merupakan beberapa contoh perkara yang
mengekang hubungan baik antara Sabah dan Sarawak dengan Kuala Lumpur. Isu-isu
ini adalah kritikal terutama apabila dilihat dari perspektif politik wilayah
yang unik kepada Malaysia. Mereka perlu diperbetulkan dan beban yang paling
besar adalah kepada orang-orang yang berkuasa dan mempunyai pengaruh politik
yang kuat. Hanya dengan cara ini kita akan mempasti dan mengekalkan kewujudan
Malaysia yang progresif, dihormati dunia, dan membawa makna kepada anak-anak
dan cucu-cucu kita.
12. Hadirin dan hadirat sekalian, untuk memulakan proses perbaikan
ini, ada baiknya kita lihat kepada kejadian-kejadian yang membawa kepada
penubuhan Malaysia. Saya juga berharap agar kita melihat ini dengan fikiran
yang terbuka, tanpa sebarang persepsi. Kita hayati rungutan yang diluahkan
tanpa sebarang prejudis dan janganlah kita cepat menyimpulkan bahawa sesuatu
“perkara” itu tidak penting, tidak sesuai atau tidak releven lagi. Sebaliknya
kita lihat kepada kesemua isu dan tangani mereka dengan sewajarnya.
13. Dengan ucapan beliau pada 16 September 1963, Tunku Abdul
Rahman, bercakap mengenai keputusan untuk menubuhkan satu persekutuan. Beliau
mengatakan bahawa penubuhan itu dibuat dengan “hati-hati sekali dan pemikiran
yang mantap.” Kesepakatan itu yang dihasilkan melalui “perdebatan dan
perbincangan” serta “inkuiri dan pungutan suara yang diadakan selama dua
setengah tahun.” Tunku juga bangga kerana Malaysia telah ditubuhkan “melalui
kesepakatan hasil dari perbincangan dan perdebatan yang berlaku dalam suasana
yang mesra dan pebuh tolak ansur”. Beliau juga yakin bahawa kerjasama,
kerukunan dan kesepakatan yang wujud telah didorong oleh keinginan untuk
berkongsi nasib dan haluan yang sama. Jasa
Tunku dan pemimpin-pemimpin lain dalam menubuhkan Malaysia mesti dihargai dan
wajar untuk kita mempastikan hasrat dan keinginan serta kesepakatan yang
menjadi asas kepada penubuhan Malaysia dijaga dan dipertahankan.
14. Terdahulu daripada itu, pada Mei 1961, di Hotel Delphi
Singapura, Tunku telah menggagaskan tentang perlunya diwujudkan rancangan untuk
membawa Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Borneo Utara, Brunei dan Sarawak
ke dalam satu bentuk kerjasama ekonomi dan politik yang rapat dan dikenali
sebagai Persekutuan Malaysia. Antara lain, kerjasama ini akan menyekat pengaruh
komunis yang semakin ketara yang boleh menggugat kestabilan politik serantau.
Di samping itu, gagasan ini juga akan dapat mengimbangi komposisi kaum
penduduk, meningkatkan (mempercepatkan) kemajuan ekonomi dan mempercepatkan
proses kemerdekaan bagi Singapura, Brunei, Borneo Utara dan Sarawak. Cadangan
ini diterima baik oleh Great Britain dan selaras dengan sikap mereka pada waktu
itu untuk membebaskan kawasan jajahan mereka. Walau bagaimanapun terdapat
kekhuatiran terutama mengenai kemungkinan ianya ditentang oleh
pemimpin-pemimpin tempatan di ketiga-tiga wilayah Borneo. Kekhuatiran ini
terbukti betul apabila Sarawak United Peoples Party, Partai Rakyat Brunei dan
United National Kadazan Organisation membentuk Barisan Bersatu untuk menolak
penubuhan ini dengan kenyataan bahawa cadangan penubuhan ini “tidak dapat
diterima sama sekali”. Sikap yang sama juga diambil oleh Sarawak National Party
dan rekod sejarah juga mencatatkan penolakan dari kalangan orang-orang di
pedalaman Borneo Utara. Pada peringkat ini terdapat juga pemikiran bahawa
rancangan penubuhan Malaysia adalah merupakan satu helah untuk meluaskan kuasa
Tanah Melayu bagi menggantikan penjajahan British.
15. Untuk menangani penolakan ini, Tunku melawat Sarawak dan
Borneo Utara pada bulan Julai dan Ogos 1961 untuk memenangi hati dan pemikiran
masyarakat dengan menjelaskan secara terperinci rancangan dan manfaat
penubuhan. Pada masa yang sama lawatan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin
dari Borneo untuk melihat sendiri keadaan di Tanah Melayu meyakinkan mereka
bahawa Malaysia adalah satu idea yang baik. Di samping itu, pemimpin-pemimpin
tempatan Sarawak pula telah dihantar untuk menyertai Persidangan Persatuan
Parlimen Komanwel yang berlangsung di Singapura. Kesempatan ini mereka ambil
untuk membincangkan secara bersemuka mengenai konsep Malaysia secara lebih
terperinci dengan rakan-rakan dari Tanah Melayu dan Singapura.
16. Kesepakatan mengenai penubuhan Malaysia dicapai dan pada Julai
1961 apabila pemimpin-pemimpin ini bersetuju untuk menubuhkan Jawatankuasa
Perundingan Perpaduan Malaysia yang dipengerusikan oleh Donald Stephens.
Jawatankuasa ini dipertanggungjawabkan untuk menerangkan dengan lebih jelas
tentang konsep Malaysia kepada orang ramai, khususnya penduduk Sabah, Sarawak
dan Brunei. Jawatankuasa ini bersidang selama empat kali dan di mesyuarat
terakhir yang berlangsung di Singapura pada Februari 1962, Jawatankuasa
bersetuju untuk mengemukakan memorandum supaya dibuat tinjauan mengenai
pandangan penduduk di Sarawak dan Borneo Utara terhadap penubuhan Malaysia.
Memorandum tersebut dikemukakan kepada Suruhanjaya Cobbold yang telah
ditubuhkan untuk menentukan sama ada rakyat Borneo Utara dan Sarawak menyokong
penubuhan Malaysia. Pada Jun 1962, Laporan Suruhanjaya Cobbold telah diserahkan
kepada kerajaan Tanah Melayu dan British. Hasil dari laporan ini menunjukkan
sejumlah 80% penduduk Borneo Utara dan Sarawak menyokong penubuhan Malaysia.
17. Walau abagaimanapun, Suruhanjaya Cobblod juga melaporkan
bahawa sebahagian besar penduduk, terutama di kawasan pedalaman, tidak
mempunyai penghayatan sebenar mengenai konsep Malaysia. Namun, sepertiga dari
mereka menyokong penubuhan dan konsep Malaysia dan berharap ianya dapat
dilakukan dengan secepat mungkin. Golongan ini tidak terlalu mengambil berat
tentang syarat dan terma penubuhan. Sepertiga lagi pada dasarnya menyokong
penubuhan Malaysia tetapi menetapkan syarat dan perlindungan yang berbagai yang
perlu ditepati. Yang selebihnya terbahagi kepada kelompok yang menginginkan
kemerdekaan sebelum menubuh Malaysia dan kelompok yang ingin kekal di bawah
pemerintahan British.
18. Suruhanjaya juga memberi amaran yang intinya “Malaysia harus
dianggap oleh semua pihak sebagai pertubuhan rakan kongsi, menggabungkan demi
kepentingan bersama untuk mewujudkan sebuah negara baru tetapi mengekalkan
keunikan (keperibadian) masing-masing. Jika terdapat sebarang idea atau
pemikiran yang mengarah kepada Malaysia sebagaii ‘pemgambilalihan’
wilayah-wilayah Borneo oleh Persekutuan Tanah Melayu dan menghilangkan keunikan
(individualities) Borneo Utara dan Sarawak, maka konsep Malaysia tidak akan
diterima dan berjaya.” (It is a necessary
condition that from the outset, Malaysia should be regarded by all concerned as
an association of partners, combining in the common interest to create a new
nation but retaining their own individualities. If any idea were to take root
that Malaysia would involve a ‘take – pver’ of the Borneo territories by the
Federation of Malaya and the submersion of the individualities of North Borneo
and Sarawak, Malaysia would not be generally acceptable and successful).
19. Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) telah ditubuhkan atas syor
Suruhanjaya Cobbold untuk merangka Perlembagaan Persekutuan Malaysia di samping
melindungi hak dan kepentingan rakyat di Borneo Utara dan Sarawak. Pada
mesyuarat pertama di Jesselton pada 30Ogos 1962, IGC mengemukakan memorandum
yang antara lain, memberikan hak kepada kedua-dua wilayah untuk mengawal urusan
yang berkaitan dengan pendidikan dan kesihatan selama 10 tahun sebelum
diserahkan kepada kerajaan Persekutuan. Memorandum ini, dengan beberapa
pengubahsuaian, telah dimasukkan di dalam Akta Malaysia, Perlembagaan
Persekutuan dan perlembagaan negeri yang berkaitan. Perlindungan hak dan
kepentingan inilah yang dikenali sebagai Perjanjian 20 Perkara untuk Sabah dan
Perjanjian 18 Perkara untuk Sarawak.
20. Secara ringkasnya Perjanjian 20 Perkara untuk Borneo Utara
adalah berkaitan dengan;
I.
Agama
II.
Bahasa Kebangsaan dan penggunaan Bahasa Inggeris
III.
Perlembagaan yang merupakan suatu dokumen yang baru
IV.
Ketua Persekutuan
V.
Nama Persekutuan
VI.
Kawalan imigresen oleh negeri
VII.
Hak pemisahan
VIII.
Borneonisasi (Perkhidmatan Awam)
IX.
Kedudukan Pegawai British
X.
Kerakyatan
XI.
Cukai dan Kewangan
XII.
Kedudukan dan hak istimewa untuk bumiputera
XIII.
Kerajaan Negeri
XIV.
Peraturan masa peralihan
XV.
Pendidikan
XVI.
Perlindungan perlembagaan
XVII.
Perwakilan di Parlimen Persekutuan
XVIII.
Nama Ketua Negeri
XIX.
Nama Nageri
XX.
Tanah, hutan dan kerajaan tempatan, dan lain-lain
Dua perkara terakhir iaitu
mengenai nama negeri dan tanah, hutan dan kerajaan tempatan, dan lain-lain
tidak berada dalam perjanjian 18 Perkara untuk Sarawak.
21. Perkara-perkara yang terkandung dalam Perjanjian 20/18 Perkara
seharusnya disemak semula selepas 10 tahun. Tun Razak, yang merupakan Perdana
Menteri pada ketika itu, telah menubuhkan jawatankuasa dalam tahun 1973 yang
dipengerusikan oleh timbalannya, Tun Dr. Ismail, untuk mengkaji semula
perjanjian IGC. Walau bagaimanapun, jawatankuasa tersebut tidak bersidang sama
sekali dalam tahun itu kerana kebetulan Rang Undang-undang Draf Akta
Pembangunan Petroleum (PDA) sedang disediakan pada masa itu. Kebijaksanaan pada
waktu itu adalah untuk mengutamakan penerimaan PDA oleh Sabah dan Sarawak.
Apabila PDA mula dikuatkuasakan, saya (Tengku Razaleigh) telah ditugaskan oleh
Tun Razak untuk mempastikan Menteri Besar dan Ketua Menteri negeri-negeri yang
berkaitan menanda tangani perjanjian seperti keperluan dalam PDA. Pada
kesempatan ini, Sabah dan Sarawak menzahirkan dengan tegas kedudukan mereka.
22. Apapun, Tun Dr. Ismail
meninggal dunia pada Ogos 1973 dan ini diikuti dengan kematian Tun Razak pada
bulan Januari 1976, menyebabkan urusan penyemakan perjanjian IGC di ketepikan
buat sementara. Saya ingin tegaskan di sini bahawa semakan semula itu tidak
berlaku dan niat Tun Razak sebenarnya
mencerminkan niat baik kerajaan persekutuan dalam menjaga hubungan dengan Sabah
dan Sarawak. Niat ini dibelakangkan memandangkan keperluan kepada perkara
penting seperti yang saya nyatakan sebentar tadi. Mungkin saja semakan semula
ini kita pertimbangkan lagi sekarang sempena meraikan ulang tahun ke 50
Malaysia.
23. Kisah Malaysia tidak akan lengkap jika saya tidak menyentuh
mengenai reaksi yang signifikan daripada Indonesia dan Filipina mengenai
penubuhan Malaysia. Indonesia menarik balik sokongan awal untuk konsep
tersebut. Kerajaan Filipina juga membantah penubuhan Malaysia dan mengumumkan
tuntutan terhadap Borneo Utara. Ini membawa kepada satu lagi pusingan penilaian
pendapat umum, kali ini oleh PBB. Laporannya telah diumumkan pada 13 September
1963. PBB mengesahkan bahawa rakyat Borneo Utara dan Sarawak telah secara bebas
menyatakan hasrat mereka untuk penubuhan Malaysia. Mereka sedar bahawa ini akan
mengubah status mereka. Laporan itu juga menyatakan bahawa hasrat ini telah ‘dinyatakan melalui proses demokrasi dengan
pengetahuan yang cukup, dikendalikan secara bebas dan saksama dan berdasarkan
hak mengundi sejagat.” Perjanjian Malaysia telah ditandatangani lebih awal
iaitu pada 9 Julai 1963, di Rumah Marlborough di London, dengan harapan
Malaysia akan rasmi lahir pada 31 Ogos 1963. Walau bagaimanapun, hasrat ini tidak
tercapai kerana peristiharan Malaysia hanya dibuat pada 16 September 1963 untuk
menampung laporan PBB yang hanya siap dua hari lebih awal.
24. Saya telah memberi gambaran yang komprehensif tentang
kewujudan Malaysia. Malangnya, ia tidak sepadan atau tidak tepat dengan apa
yang telah dipersetujui pada asalnya. Kita boleh memberikan pelbagai penjelasan
dan alasan untuk ini tetapi saya dengan rendah hati beerharao agar kita tidak
memilih untuk berbuat demikian. Marilah kita sepakat membangkitkan keberanian
untuk mengiktiraf dan mengakui bahaw kita mempunyai masalah. Sikap sedemikian
adalah permulaan yang baik untuk proses penyelesaiannya.
25. Kita sedar dan harus terima hakikat bahawa maklumat berkaitan
dengan penubuhan Malaysia dalam domain awam adalah tidak mencukupi atau tidak
wujud sama sekali. Kekurangan ini sedikit-sebanyak telah menyebabkan ketegangan
antara rakyat Malaysia di kedua-dua belah Laut China Selatan. Yang pasti,
ketidakfahaman (salah tanggap) ini bukanlah disengajakan tetapi disebabkan oleh
kedaifan ilmu pengetahuan. Saya yakin bahawa kebanyakan perselisihan ini tidak
lahir daripada niat jahat atau prasangka buruk. Kesilapan lazim yang menganggap
bahawa Sabah dan Sarawak adalah dua negeri di Malaysia adalah contoh terbaik.
Ia adalah satu kesilapan yang mengundang berang (kemarahan) rakyat Sabah dan
Sarawak (terutama yang mengetahui sejarah) dan menghantui mereka. Kita mesti
memperbetulkan salah faham ini, dan sebagai permulaan, kita harus menyediakan
fakta yang tepat mengenai penubuhan Malaysia. Untuk memberikan kefahaman secara
menyeluruh, bahagian sejarah yang penting ini patut dimasukkan dalam kurikulum
sekolah kita.
26. Baru-baru ini kenyataan akhbar yang dibuat oleh salah seorang
Menteri Kerajaan Negeri Sabah membuktikan bahawa kedangkalan pengetahuan ini
wujud di setiap lapisan masyarakat. Dalam konteks ini, ianya lebih parah kerana
yang membangkitkan kemarahan Menteri tersebut adalah pemimpin dari Semenanjung
yang telah bercakap tanpa pengetahuan yang cukup sehingga menyentuh sensitiviti
dan integriti masyarakat di Sabah dan Sarawak.
27. Perlu kita jelaskan bahawa, 31 Ogos adalah tidak signifikan
kepada Sabah dan Sarawak, sebesar manapun sambutannya, ia hanyalah tarikh
kemerdekaan Tanah Melayu. Sebaliknya, 16 September – Hari Malaysia – adalah
lebih penting dan seharusnya menjadi salah satu hari besar dalam sejarah
Malaysia. Oleh yang demikian, hari tersebut perlu diraikan sebagai perayaan
utama dalam kalendar negara kita.
28. Saya juga inigin menjelaskan
bahawa Perjanjian 20 Perkara dan 18 Perkara telah dimasukkan ke dalam
Perlembagaan Persekutuan. Namun demikian, adalah tidak wajar untuk kita
mengatakan bahawa kedua-dua perjanjian ini tidak lagi wujud ataupun releven.
Pemikiran sebegini tidak konsisten dan menyentuh perkara yang sensitif yang
boleh menggugat keharmonian semua. Apapun, Batu Sumpah Keningau akan berdiri
selama-lamanya sebagai monumen kepada semangat perjanjian 20 Perkara.
29. Pertanyaan seterusnya adalah apakah langkah kita selanjutnya?
Bagaimanakah cara dan kaedah untuk kita menangani kemelut ini? Seperti yang
saya sebut di awal ucapan saya, soalan-soalan ini paling tepat dijawab oleh
golongan yang berkuasa dan memegang tampuk pemerintahan negara. Saya fikir,
mereka bertanggungjawab untuk mengambil sikap dan memulakan proses pembaikan
ini. Kita perlu membuktikan bahawa kata-kata sinis yang menganggap bahawa
penubuhan Malaysia hanyalah merupakan peralihan kuasa dari British kepada Tanah
Melayu adalah tidak benar. Kita juga harus membuktikan bahawa amaran yang
dizahirkan dalam Laporan Suruhanjaya Cobbold juga tidak berasas. Kita mesti
melakukan semua ini dan mengukuhkan penubuhan dan perkembangan Malaysia yang
bersatu, makmur dan harmonis.
30. Malaysia yang seperti ini akan mempastikan pertumbuhan,
perkembangan dan kestabilan tanah air yang kita cintai. Pertumbuhan dan
kestabilan ini juga akan memberikan manfaat kepada rantau kita ini yang
berhadapan dengan pelbagai ketidaktentuan. Malaysia yang bersatu, makmur dan
harmonis akan pasti dihormati dan dikagumi oleh masyarakat antarabagsa.
Memandangkan ketidaktentuan politik di Sabah, Malaysia yang bersatu dan aman
serta yakin dengan kedudukannya di kacamata masyarakat antarabangsa, akan dapat
memainkan peranan yang penting dan membantu menyelesaikan masalah yang rumit
dan mengancam rantau ini. Sebagai contoh, Malaysia boleh menyuarakan pendapat
dan menenangkan keadaan dalam usaha untuk mengatasi tuntutan bertindih oleh
pelbagai negara terhadap Kepulauan Spratlys.
31. Suka saya mengingatkan bahawa keperitan, ketegangan dan
kesengsaraan di kalangan masyarakat akan cenderung untuk lebih parah pada
masa-masa kesulitan ekonomi. Memendangkan masih terdapat kawasan-kawasan di
Sabah dan Sarawak, terutamanya di kawasan pedalaman, yang diklasifikasikan
sebagai miskin dengan taraf hidup yang jauh di bawah berbanding dengan penduduk
bandar, maka tidak hairanlah jika perasaan tidak puas hati terhadap masyarakat
di Semenanjung dirasakan. Gambaran bahawa Lembah Kelang menikmati kekayaan yang
jauh lebih tinggi (Secara benar atau tidak) berbanding kedua-dua wilayah di
Malaysia Timur ini adalah tidak membantu sama sekali. Keadaan tersebut seperti
kenaikan harga petrol baru-baru ini juga memburukkan lagi keadaan bilamana kos
tambahan kedua-dua barang dan perkhidmatan di bebankan kepada pengguna. Ini akan
meningkatkan lagi masalah kewangan yang dialami oleh golongan miskin di Sabah
dan Sarawak. Oleh itu, kerajaan perlu serius memikirkan cara-cara untuk
mengatasi masalah ini. Saya fikir sudah tiba masanya untuk kerajaan menyerap
peningkatan kos ini dan meringankan beban masyarakat. Seandainya ini ditangani
dengan betul, saya yakin proses untuk mengurangkang persepsi negatif terhadap
Kuala Lumpur yang dihantui pemikiran masyarakat di Sabah dan Sarawak akan
berjaya.
Teri Kasih
No comments:
Post a Comment